Quota's vanaf 1 september 2019

Heb je problemen met de site, werkt iets niet naar behoren, of heb je een idee die de site ten goede kan komen? Laat het ons weten.

Moderators: Donkeh, Zjef

jowa
Kenner
Wedstrijden: 80 (#56)

Re: Quota's vanaf 1 september 2019

Bericht door jowa » di 13 aug 2019, 18:58

een werkende mens en geen FB ,twitter , Instagram, Pinterest, LinkedIn... zal moeilijk worden

Zjef
Site Admin

Bericht door Zjef » di 13 aug 2019, 20:38

1/ Veel van de leden die hier nu moord en brand schreeuwen vergeten dat het absoluut nergens voor nodig is om in maximaal 5 dagen een quota bij elkaar te posten. Een maand telt gemiddeld 30 dagen, en geen 5. Zie ook de grafieken die hier eerder werden gepost, die duidelijk aantonen hoe actief de meesten zijn in de begindagen, en hoe het afzwakt vanaf dag 5. Een spreiding kan heus geen kwaad. Er is ook niemand die beweert dat we hier nu elke dag 200 wedstrijden willen zien, omdat we dat de eerste 5 dagen zien. We willen wel zien dat er na dag 5 ook doorgepost wordt, en niet enkel door de happy few die wel graag de moeite neemt om nog wedstrijden te posten, ook al hebben ze al ruimschoots hun quota verzameld voor die maand. En dat is niet alleen omdat er in het begin, inderdaad, meer wedstrijden starten. Dat is zo voor de standaard wedstrijden, maar social media wedstrijden worden doorheen de hele maand georganiseerd niet enkel in het begin van de maand.

2/ Veel van diezelfde leden vergeten dat het niet enkel om wedstrijden gaat. Er zijn genoeg leden die hun quota simpelweg bij elkaar posten door het geven van antwoorden.

3/ Nogmaals, diezelfde leden hebben blijkbaar niet gelezen dat er vanaf nu ook de mogelijkheid bestaat om meer Facebook wedstrijden te posten voor een quota. Iets waar al jaren achter gevraagd werd. Zomaar meer Facebook wedstrijden toelaten met dezelfde quota is onbestaande. Dan kunnen we net zo goed iedereen direct toegang cadeau geven. Voor die wedstrijd per week bestaat niet eens een beperking, je kan daar eender welke soort wedstrijd voor posten (binnenlands, buitenlands, stem, betaal, gewone, social media, enz), zolang het maar een nieuwe wedstrijd is (omdat het vinkje nu eenmaal niet correct gebruikt wordt).

4/ En, jawel, nogmaals voor diezelfde leden: quota om verborgen blokken te zien, en naar hartelust wedstrijden te spelen, is iets anders dan quota voor toegang tot de schiftingslijst te bekomen. Die schiftingslijst is heus geen heilige graal waarmee je plots alle wedstrijden gaat winnen. Heb je daar geen tijd voor, post dan gewoon 1 wedstrijd per week, en je kan volop wedstrijden spelen en prijzen winnen.

5/ En, om het af te leren, voor diezelfde leden:
Niemand is verplicht om elke week die ene wedstrijd te posten. Ben je ziek, heb je andere dingen aan je hoofd, druk op het werk, op vakantie. Focus dan vooral daarop. Ooit was er een tijd dat je account dan verwijderd werd, die tijd ligt al een paar jaren achter ons, dus wanneer er weer tijd is voor wedstrijden (dat is niet enkel meespelen, maar ook posten), dan pik je de draad gewoon weer op.

6/ antwoorden mee posten verbieden
Er blijven te veel vragen onbeantwoord staan. Dus dat gaan we niet verbieden.
Maar we houden ook niemand tegen om vragen op te laten voor collega schifters.
Dus of die vragen wel of niet mee gepost worden is iets dat Schifters onderling moeten beslissen.
Zelfs zonder die reeds beantwoorde vragen, zijn er voldoende mogelijkheden om elders antwoorden te posten, of social media wedstrijden te posten.

7/ Stemwedstrijden
Tellen gewoon mee in quota, daar is geen beperking op zoals hier ergens beweerd wordt. Misschien de regels voor toegang schiftingslijst nog eens doornemen voor zij die dat wel dachten.

8/ Buitenlandse/betaalwedstrijden meer laten meetellen
Buitenlandse hebben een speciaal karakter, in die zin dat de winstkansen er eerder beperkt zijn (aantal deelnemers in bv Frankrijk of Nederland ligt vele malen hoger dan in Belgie). Ook komt daar een hele administratie bij kijken om op te volgen welke van de buitenlandse organisatoren hun prijs ook opsturen. Ze worden ook veel beperkter meegespeeld door Schifters. Daarom blijft die regel ongewijzigd.
Betaalwedstrijden: elk dag/week/maandblad heeft wel een of meerdere puzzels waarbij je de oplossing moet sms'en. Het is in geen geval de bedoeling om van Schifters een verzamelbak te maken van magazine puzzels, omdat dat dan weer de gemakkelijkste wedstrijden zijn om te posten. Vergeet niet dat Schifters om ONLINE wedstrijden draait. Dat we die puzzels met scan toelaten is al een toegift voor de klagers die beweren dat er geen wedstrijden te vinden zijn.

9/ Streven naar de beste/meeste poster te zijn
Daar wordt niet naar gestreefd. Je wint er helemaal niets mee om op 1 te staan, of in de top 10 per maand te staan.
Zoals een ex-mod het hier eerder al aangaf, die top 10 wordt bovenaan veelal gevuld met mods, die wedstrijden posten omdat iemand anders niet de moeite neemt om ze te posten. Dus het lijkt mij ook niet dat er leden zijn die er een ere zaak van maken om bovenaan in die lijst te eindigen. Is niet meer dan een extra feature, om meer zichtbaarheid te geven aan wie wel de moeite doet om die wedstrijden te posten.

10/ Mensen die werken worden in België altijd gestraft
Graag ergens anders gaan lullen met die politieke onzin.
Ik werk zelf meer dan 40u per week, en ik moet alleen instaan voor de technische kant van dit forum. En dan wil ik net zoals jij ook nog graag eens wat wedstrijden meespelen, naast alle andere verplichtingen naast het werk.
Verder telt een maand gemiddeld 4 weken, geen 12.

11/ Antwoorden in binnenlandse/buitenlandse/stem/betaal
Daar bestaat een misverstand over (ook binnen het admin team).
Dat moet zijn: Elk antwoord telt 1x mee, max 1 antwoord per wedstrijd (dus 5 antwoorden geven = 1 punt, geen 5).
Dus geen beperking per categorie zoals het wel beschreven staat. Dit passen we dus ook mee aan vanaf 1 september zodat daar geen misverstanden over bestaan. Excuus!

12/ Niet iedereen heeft FB
Klopt, maar we mogen wel vragen aan leden om de 21ste eeuw binnen te treden.
Je hebt vandaag ook nog mensen zonder internet... je kan met een kleine minderheid moeilijk rekening blijven houden.
Het staat deze leden vrij om kennis te maken met de wondere wereld van social media. Verder is niemand verplicht om FB wedstrijden te posten. Ook met gewone wedstrijden kan je dat doen maar, toegegeven, moeilijker (NIET onmogelijk, gezien de meesten wel gebruik zullen maken van de FB "optie").

13/ Iemand was hier nog aan het wachten op het "waarom"
Zie alles hierboven, we gaan dat niet blijven herhalen. Die waarom stond overigens al in de beginpost, maar goed.

14/ Om af te sluiten: velen hebben blijkbaar de beginpost niet gelezen, waarin duidelijk vermeld staat dat het voor ons ook aftasten is wat werkt en wat niet, om aan bovenvermelde (en ook al in beginpost) problemen tegemoet te komen. Er staat niets in steen gebeiteld. Als ergens iets beter kan, dan sturen we ook bij. Deze verandering is daar onderdeel van. Voor de overgrote meerderheid is het vanzelfspreken dat een site als Schifters bestaat, dat mods geposte wedstrijden/antwoorden/e.d. verbeteren (want ho maar als het verwijderd wordt!). Er wordt door te veel Schifters voorbijgegaan aan het feit dat admins en mods hier veel meer tijd in stoppen dan eender welk lid dat wedstrijden post, en dat een dergelijke site aanbieden ook handenvol geld kost. Iets wat momenteel door 1 persoon gedragen wordt, niet door jullie. Er zijn ook voorstellen gepasseerd om bepaalde stukken betalend te maken, maar daar komt een heel fiscaal verhaal bij kijken, zitten we niet op te wachten, en is iets dat we eigenlijk ook gewoonweg niet willen. Het is veel plezanter als meer leden ook echt "voor en door schifters" als leuze hanteren, wat we met deze verandering dus als doel stellen. Dus wat meer aandacht daarvoor kan geen kwaad, en wat meer aandacht voor elkaar ook niet.

15/ Ik kan bovenstaande nog 100x herhalen, omdat hier wellicht nog eens 100x dezelfde opmerking of vraag op zal komen.
Dus voor zij die dat doen verwijs ik graag naar de beginpost en hierboven.

Dank u voor uw aandacht.

OldEvil1
Lid
Wedstrijden: 52 (#115)

Bericht door OldEvil1 » di 13 aug 2019, 22:19

Ik ben nog vrij nieuw op het forum maar wil toch ook even mijn visie meegeven (ook al is deze misschien nog niet veel waard tov de stamgasten van het forum).

Ik ben geen FB gebruiker en dat is uit principe, dat heeft niets te maken met de 21ste eeuw binnen treden. En ik kan me voorstellen dat er zo nog wel meer zijn. Ik kan begrijpen dat je meer wedstrijden wilt hebben op het forum en als er dan veel FB wedstrijden niet gepost blijven... dan moet je idd naar een manier vinden om deze gepost te krijgen. (maar dat is voor mij zeker geen reden om een FB account te gaan aanmaken).

Een voorstel zou vanuit mijn visie kunnen zijn:
Splits de 'binnenlandse wedstrijden' op in een 'binnenlandse wedstrijden' en 'FB wedstrijden'.
Als je toegang wilt hebben tot de binnenlandse wedstrijden moet je net zoals nu om de 2 weken een wedstrijd posten en een quota van 5 punten per maand halen (gebaseerd op betalende wedstrijden, stemwedstrijden, binnenlandse wedstrijden en buitenlandse wedstrijden).
Als je toegang wilt hebben tot de FB wedstrijden, dan moet je om de 2 weken een FB wedstrijd posten een een quota van 5 punten per maand halen (gebaseerd op FB wedstrijden)

Op deze manier is er geen impact voor de niet FB gebruikers en zorg je toch dat er gericht ook meer FB wedstrijden gepost gaan worden.
't is maar een idee...

Ivm de het niet posten van een antwoord bij een wedstrijd. Ik begrijp waarom sommige dit vragen, anderzijds wil je zoveel mogelijk wedstrijden én antwoorden op het forum. Dus als je dan gebruikers zou gaan 'shamen' omdat ze hun quota al gehaald hebben maar toch nog een wedstrijd posten of een antwoord posten ... dan is dat toch ook geen goede evolutie.

Succes met het forum.

Zjef
Site Admin

Bericht door Zjef » di 13 aug 2019, 22:30

Akkoord met je opmerking ivm het wel/niet posten van antwoorden of extra wedstrijden bovenop quota. Dat is iets dat leden onderling moeten uitmaken.

Verder alle begrip voor je principes om geen FB te gebruiken, maar die moeten wij niet volgen. De overgrote meerderheid heeft dat namelijk wel, en we kunnen geen uitzonderingen gaan maken voor de enkelingen die daar liever niet in mee gaan (wat ik overigens gerust kan begrijpen). Straks heeft iedereen hier z'n eigen forum met z'n eigen quota regels... Lees anders het stukje nog eens over dat mods en admins er veel meer tijd dan leden in stoppen met verbeteren/verplaatsen/verwijderen/lijst opvolgen/technisch onderhoud/etc. ;)

lily
Kenner
Wedstrijden: 55 (#107)

Bericht door lily » wo 14 aug 2019, 05:16

Zjef schreef:
di 13 aug 2019, 20:38
Het is veel plezanter als meer leden ook echt "voor en door schifters" als leuze hanteren, wat we met deze verandering dus als doel stellen. Dus wat meer aandacht daarvoor kan geen kwaad, en wat meer aandacht voor elkaar ook niet.
Om deze gedachte te volgen is het misschien handig om een poll te organiseren?
Bijvoorbeeld:
voor de verborgen blokken 1 wedstrijd per week of 1 wedstrijd per 2 weken
voor schiftingslijst 5 of 7 of 10 wedstrijden/antwoorden per maand

Op die manier is het handig om te zien waar de schifters leden zelf de voorkeur aangeven.
En is het makkelijker om te bepalen wat het merendeel van de leden haalbaar vindt.

Misschien is het ook mogelijk om voor schiftingslijst niet meer per maand te kijken, maar om per periode van 3 maanden te kijken?

Zjef
Site Admin

Bericht door Zjef » wo 14 aug 2019, 06:23

lily schreef:
wo 14 aug 2019, 05:16
Bijvoorbeeld:

Op die manier is het handig om te zien waar de schifters leden zelf de voorkeur aangeven.
En is het makkelijker om te bepalen wat het merendeel van de leden haalbaar vindt.

Misschien is het ook mogelijk om voor schiftingslijst niet meer per maand te kijken, maar om per periode van 3 maanden te kijken?
Wat denk je nu zelf dat de uitkomst hiervan zal zijn?
Dit is niet iets wat leden gaan beslissen. Daar hebben leden intussen 5 jaar tijd voor gehad, en hebben leden (de meeste dan toch) aangetoond dat ze het liefst alles met zo weinig mogelijk moeite krijgen, maar zo werkt het niet, althans niet hier.

manitoba
Lid
Wedstrijden: 74 (#66)

Bericht door manitoba » wo 14 aug 2019, 12:41

Doe zo verder en binnenkort wordt het hier een select,beperkt clubje...

filiberreke
Lid
Wedstrijden: 32 (#169)

Bericht door filiberreke » wo 14 aug 2019, 12:57

Is het nu echt nodig om iedereen die van Schifters niet zijn eerste prioriteit en levensdoel maakt te schofferen en als profiteur te bestempelen? Zo begint het bij mij wel stilaan over te komen en da’s jammer. Ik vond het hier heel fijn en dit geeft een wrang gevoel, ook al is het misschien niet zo bedoeld.

manitoba
Lid
Wedstrijden: 74 (#66)

Bericht door manitoba » wo 14 aug 2019, 13:34

filiberreke schreef:
wo 14 aug 2019, 12:57
Is het nu echt nodig om iedereen die van Schifters niet zijn eerste prioriteit en levensdoel maakt te schofferen en als profiteur te bestempelen? Zo begint het bij mij wel stilaan over te komen en da’s jammer. Ik vond het hier heel fijn en dit geeft een wrang gevoel, ook al is het misschien niet zo bedoeld.

Ook zo een beetje mijn gedacht,wie weet wat is next...
Vraag me trouwens af wie dit eigenlijk allemaal beslist,zonder enige inspraak van de "gewone leden"

Pioen
Kenner
Wedstrijden: 76 (#61)

Bericht door Pioen » wo 14 aug 2019, 13:52

Zjef schreef:
wo 14 aug 2019, 06:23
lily schreef:
wo 14 aug 2019, 05:16
Bijvoorbeeld:

Wat denk je nu zelf dat de uitkomst hiervan zal zijn?
Dit is niet iets wat leden gaan beslissen. Daar hebben leden intussen 5 jaar tijd voor gehad, en hebben leden (de meeste dan toch) aangetoond dat ze het liefst alles met zo weinig mogelijk moeite krijgen, maar zo werkt het niet, althans niet hier.
Ik vind het jammer dat de meeste leden als profiteurs worden neergezet. Dat is niet echt motiverend. Iemand die meewerkt en bv ook moeite doet om problemen te melden via het uitroeptekentje, wat het toch iets makkelijker maakt voor de mods (die inderdaad meer tijd steken in het forum dan wij kunnen denken) krijgt daar bv geen punten voor, terwijl het ook een manier is om een kleine bijdrage te leveren aan het forum.

Ik vind de suggesties van Lilly en Twin om bv naar 7 punten/maand te gaan voor de quota de moeite om eens te overdenken. De eisen gaan van 3 punten/maand op een dik anderhalf jaar naar 10 punten/maand. Dat is meer dan x3.

Schifters is in vergelijking met andere fora van het genre een groot succes en handig in gebruik. Natuurlijk hangt een deel van het succes af van de mensen achter de schermen en de mods, maar de actieve leden zorgen voor de rest. Op een ander forum zijn veel leden naar hier overgestapt, hopelijk gebeurt niet de omgekeerde beweging.
Denk je er aan om de antwoorden open te laten als je een wedstrijd post?
Zo help je anderen om hun quota te behalen en misschien geven zij net die schifting door die je ooit zal helpen winnen.

Gesloten