Verzamelde Vragen en Antwoorden

Een fout opgemerkt op Schifters? Een probleem bij het gebruik van Schifters? Een goed idee om Schifters nog beter te maken? Laat het ons weten. Hier enkel zaken over Schifters aub.

Moderator: Zjef

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Actieve wedstrijd is reeds afgelopen

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik wil een wedstrijd meespelen, maar ze is al afgelopen, en dit terwijl ze nog steeds in (bijvoorbeeld) Binnenlandse wedstrijden staat!

Antwoord
Wedstrijden waarvan de einddatum bekend is, worden automatisch gearchiveerd in de daaropvolgende nacht.
Dus het kan zijn dat een wedstrijd bv tot 22/12 16u00 loopt. Deze zal dan pas in de nacht van 22 op 23 december automatisch gearchiveerd worden.

Er zijn ook wedstrijden waarvan de einddatum niet bekend is, deze worden aangegeven met (tot?) in de titel van de wedstrijd.
Deze kunnen dus ook niet automatisch gearchiveerd worden. Onze mods overlopen deze wedstrijden wel op geregelde tijdstippen, maar dat neemt niet weg dat dergelijk wedstrijden misschien toch afgelopen zijn als jij ze wil spelen.
In dat geval kan je via de "melden" knop (het uitroep icoontje bij de beginpost) aangeven dat de wedstrijd afgelopen is. Alle mods krijgen dan deze melding aan, en kunnen de wedstrijd dan manueel archiveren. Reageren in de wedstrijd dat deze afgelopen is, biedt geen enkele garantie dat de wedstrijd in korte tijd gearchiveerd wordt! Mods lezen niet alle reacties, en dus kan het verschillende dagen duren voor jouw reactie opgemerkt wordt. De enige goeie manier is gebruik maken van de "melden" knop, enkel zo zullen de mods het snel opmerken en archiveren.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Ik wil een afbeelding posten, maar ik weet niet hoe dat moet :(

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik wil een afbeelding posten, maar ik weet niet hoe dat moet :(

Antwoord
Eerst en vooral: gebruik geen mupload.nl.
Veel leden die klant zijn bij Proximus melden hier problemen van dat ze de afbeeldingen niet kunnen zien. Navraag bij Proximus zelf leert ons dat zij mupload.nl blokkeren omdat ze dit als een verdachte site geklasseerd hebben (waarom moet je bij hen vragen). Dat is niet bij iedereen zo die bij Proximus zit. Wellicht heeft het te maken met bepaalde beveiligingsopties die je bij Proximus kan bijnemen.

Een afbeelding van het internet op Schifters posten
Om een afbeelding te posten, moet je het adres van de afbeelding kennen.
Voor afbeeldingen die je op een website ziet staan (bv op de pagina waar de wedstrijd staat), kan je met de rechtermuisknop op de afbeelding klikken en dan kiezen voor "Afbeeldingslocatie kopieren" (FireFox), of "Adres van afbeelding kopieren" (Chrome)

Afbeelding

Vervolgens kan je dit adres plakken in je bericht.
Selecteer dan het adres in je bericht en klik op het "afbeelding" icoontje zodat er "img" tags rond komen te staan:

Afbeelding

Eigen afbeeldingen uploaden en op Schifters plaatsen
Voor afbeeldingen die je zelf gemaakt hebt (bv een foto van een kruiswoordraadsel), moet je deze afbeelding eerst uploaden op internet.
Er bestaan verschillende websites om dit te doen, wij leggen er 3 uit:
- Imgbb.com
- Imgur.com
- Greenshot (een tool die je installeert om uploads naar imgur.com veel eenvoudiger te maken)

Hieronder de stappen om een foto/afbeelding te uploaden bij ImgBB:
- Ga naar de ImgBB website: https://nl.imgbb.com/
- Klik op de knop "START UPLOADEN"
- In het nieuwe venster selecteer je de foto van jouw computer die je wil posten bij de wedstrijd (je kan meerdere foto's selecteren als je dat wenst) en klik op "openen"
- Als je nog foto's wil uploaden, klik dan op de link "jouw computer" en herhaal de vorige stap tot je klaar bent. Anders ga naar de volgende stap hieronder.
- Klik op de knop "UPLOAD", de foto(s) worden nu geupload en je kan de vooruitgang (%) volgen.
- Als de upload klaar is krijg je een scherm met "Upload voltooid"
- Selecteer bij "Insluitcodes" de keuze "BB code groot met link"
- Klik in het tekstvak eronder waar de code staat, en kopieer alles wat daar staat. Bv eerst met de linkermuisknop in het tekstvak klikken zodat alles blauw geselecteerd wordt, en vervolgens rechtsklikken en kiezen voor "kopieren" of CTRL + C drukken.
Afbeelding
- Plak de gekopieerde tekst in je bericht hier op het forum
--- Klik met de muis waar je de afbeelding wil, en druk op CTRL + V, OF
--- Klik met de muis waar je de afbeelding wil, en dan op het "plakken" icoontje drukken

Hieronder de stappen om een foto/afbeelding te uploaden bij Imgur:
- Ga naar de Imgur website: https://imgur.com/upload
- Klik op de knop "choose photo/video"
- In het nieuwe venster selecteer je de foto van jouw computer die je wil posten bij de wedstrijd (je kan meerdere foto's selecteren als je dat wenst) en klik op "openen"
- De foto's worden nu geupload, en je komt automatisch op het volgende scherm waar je de foto ziet staan
- Op het scherm waar je de foto ziet staan:
--- Ga met je muis op de foto staan (niet klikken) en dan zie je twee knoppen verschijnen rechtsboven: "copy link" en "...".
--- Klik op de knop met "..." en kies daar voor "get share links"
Afbeelding
- In het popup venster kies je vervolgens voor de code die bij "BBCode (Forums)" staat, klik daar op "Copy link" om de link te kopieren.
Afbeelding
- Plak de gekopieerde tekst in je bericht hier op het forum
--- Klik met de muis waar je de afbeelding wil, en druk op CTRL + V, OF
--- Klik met de muis waar je de afbeelding wil, en dan op het "plakken" icoontje drukken

Als je bovenstaande stappen voor imgur omslachtig vindt, kunnen we een andere tool heel warm aanbevelen: Greenshot
Je kan dit gratis downloaden via deze website: https://getgreenshot.org
Als je deze hebt, en je wil een screenshot nemen van je scherm (of een deel daarvan), kan je gewoon op de Print Screen toets drukken, een kader trekken over het stuk dat je als afbeelding wil opslaan, en vervolgens kan je kiezen om de afbeelding direct naar imgur te uploaden of eerst te bewerken.

Om de afbeelding direct naar imgur te uploaden, klik op "Upload to imgur", en de upload gebeurt automatisch en de afbeelding opent in je browser, waar je vervolgens de link kan kopieren
Afbeelding

Om de afbeelding eerst nog te bewerken (bv om een rood kader te trekken of een pijl te zetten enz), klik op "Open in image editor"
Afbeelding
Als je klaar bent met bewerken, kan je de foto ofwel lokaal opslaan (via File > Save As) en dan ergens uploaden (zie voorgaande stappen met imgbb of imgur) of je kan deze rechtstreeks naar imgur uploaden (via File > Upload to Imgur).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Donkeh
Kenner
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 13:56
Wedstrijden dit jaar: 0 :(

Als ik op een email link klik, werkt dit niet bij mij (emailprogramma opent niet)

Bericht door Donkeh »

Vraag
Als ik op een email link klik, werkt dit niet bij mij (emailprogramma opent niet) :-(

Antwoord
Als je op een email link gaat staan, dan moet je linksonder iets zien staan als "mailto:emailadres" (eenvoudige email link) of "mailto:emailadres?onderwerp_etc" (email link waarbij onderwerp en/of bericht automatisch ingevuld worden).

Voorbeeld:
Op onderstaande foto moet je linksonder zien staan mailto:emailadres,onderwerp enz...is dit niet zo, dan is je instelling verkeerd.
Afbeelding

Oplossen in firefox:
- ga naar de 3 streepjes rechtsboven
- kies opties
- kies algemeen
- scroll beetje naar beneden tot je 'toepassingen' ziet staan
- dan in het lijstje ga je 'mailto' vinden
- Aan de rechterkant kun je klikken op die actie, en er zal een dropdown menu vormen.
- Hier kun je kiezen met welk programma deze opent.

Zie onderstaande foto voor verduidelijking:

Afbeelding
Indien je tevreden bent, geef onze site http://www.schifters.be door aan vrienden, via Facebook of andere manier. Heb je vragen of problemen, laat het ons weten!

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Wanneer is een wedstrijd herhalend en wanneer niet?

Bericht door Zjef »

Vraag
Wanneer is een wedstrijd herhalend en wanneer niet?
Ik zie soms wedstrijden die elke maand georganiseerd worden, maar toch niet als herhalend gepost worden hier (bv Belbev, bv Leef Lekker), en andere wel (bv Stanleybet, bv Pelikan). Ik snap het niet meer :-(

Antwoord
Herhalend:
1/ Alles wat een wederkerend karakter heeft (bv elk uur, elke dag, elke week, elke maand, etc) en binnen een afgebakende periode loopt (bv tijdens de kerstperiode, zolang de corona lockdown duurt, of deze zomer, of de komende 3 weken, enz).
2/ Alles wat korter dan maandelijks terugkomt (bv puzzels in dag/weekbladen etc), ongeacht of ze een specifiek einde hebben of niet.
3/ Alles wat terugkomt op sociale media (bv elke maand een etentje te winnen door een menu te delen, etc).
4/ Alles wat terugkomt en geen nieuwe vragen heeft (bv altijd dezelfde vraag, of gewoon gegevens invullen).

Niet herhalend:
Alles wat minstens maandelijks terugkeert (bv de wedstrijden van belbev, of plus magazine etc), en voor zover die wedstrijden geen specifiek einde hebben, dus wedstrijden die elke maand (of langer) opnieuw tot in het oneindige terugkomen (dus de maandelijkse waarbij je geen bekende einddatum hebt). Opgelet: NIET wanneer het over sociale media gaat (altijd herhalend), of wanneer er niet telkens een nieuwe vraag gesteld wordt (bv altijd zelfde vraag of enkel gegevens invullen) (altijd herhalend).

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Wat is het verschil tussen een klanten wedstrijd en betaalwedstrijd?

Bericht door Zjef »

Vraag
Wanneer is een wedstrijd een klantenwedstrijd en wanneer een betaalwedstrijd?
Ik post wedstrijden in binnenlandse wedstrijden en vink daarbij "klanten" aan maar telkens word klanten uitgevinkt en verplaatst een mod de wedstrijd naar betaalwedstrijden! Ik snap het niet meer :-(

Antwoord
Je vinkt klanten aan als je al klant moet zijn om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd.
Bijvoorbeeld wanneer je een lidnummer, klantenkaartnummer, abonneenummer moet invullen (bv bij Telenet, Klasse, enz), of wanneer de wedstrijd enkel bereikbaar is via een pagina die enkel open staar voor abonnees (bv bij De Morgen enz)

Je post de wedstrijd in betaalwedstrijden (NIET in binnenlandse wedstrijden) wanneer je eerst iets moet kopen/betalen om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd. Klant zijn heeft hier geen waarde, want je wordt automatisch klant door iets te kopen. Ook wanneer je iets moet opsturen per post valt dit onder betaalwedstrijden (want je moet een postzegel betalen), een SMS moet sturen (de SMS moet je betalen) of wanneer je moet deelnemen op een betalende beurs (want je moet inkomticket betalen)
Bijvoorbeeld wanneer je een product moet kopen (bij bij Torfs, Milka, Kinepolis, enz), je moet iets opsturen per post (bv Nieuwslijn), je moet een SMS sturen (bv bij Het Nieuwsblad, ATV, enz), of je moet ergens naartoe waar je entree moet betalen (bv Batibouw, Boekenbeurs, enz).

Zie ook: REGELS - Hoe POST ik CORRECT een WEDSTRIJD en ANTWOORDEN? Lees meer: https://schifters.be/viewforum.php?f=4

Let op: de genoemde organisatoren hierboven zijn slechts voorbeelden! Het kan perfect zijn dat bijvoorbeeld Het Nieuwsblad zowel betaalwedstrijden (je moet bv een SMS sturen) als klantwedstrijden (je moet abonnee zijn) als gewone wedstrijden (bv weekendwedstrijd waarbij iedereen kan deelnemen) organiseert! Goed de voorwaarden van de wedstrijd lezen is dus de boodschap!

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Hoe vind ik de directe link van een wedstrijd?

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik wil een Rootstime/BE TV/... wedstrijd posten, maar ik krijg een melding dat ik de directe link naar de wedstrijd moet gebruiken.
Hoe doe je dat? Want ik zie enkel adres https://www.rootstime.be of http://www.betv.be/fr/privileges-abonnes/ of ... !

Antwoord
Je kan de directe link naar een wedstrijd vinden door met de rechtermuisknop op de link naar de wedstrijd te klikken.
Je krijgt dan een menu te zien, waarin je kan kiezen om de link te kopiëren:

Afbeelding

Firefox: koppelingslocatie kopiëren
Chrome: linkadres kopiëren
Edge: koppeling kopiëren

Vervolgens kan je deze gekopieerde directe link gebruiken om de wedstrijd te posten.
In het vak "Link": rechtsklikken > plakken, of CTRL+V

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Wanneer ik mij aanmeld, vink ik steeds "onthouden" aan, maar toch moet ik mij elke keer opnieuw aanmelden!

Bericht door Zjef »

Vraag
Wanneer ik mij aanmeld, vink ik steeds "onthouden" aan, maar toch moet ik mij elke keer opnieuw aanmelden!

Antwoord
Dit is geen fout van Schifters, maar komt vrijwel zeker doordat je browser of een van de extensies/addons in je browser cookies blokkeert.
Schifters gebruikt cookies om je te onthouden zodat je de volgende keer niet opnieuw moet aanmelden.

De eenvoudigste manier om te achterhalen waar het probleem zit, is door alle extensies/addons uit te schakelen, en ze dan weer een voor een inschakelen tot je het probleem opnieuw hebt. De laatst ingeschakelde extensie/addon is dan de boosdoener.

Gekende probleem extensies op basis van meldingen van andere leden:
- Norton Antivirus (en bij uitbreiding alle internet security toepassingen)
- Ghostery (hier kan je instellen dat de cookies van Schifters niet geblokkeerd mogen worden)

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Wanneer moet ik afhalen/langsgaan aanvinken en adres invullen?

Bericht door Zjef »

Vraag
Hoe weet ik wanneer ik afhalen/langsgaan moet aanvinken en een adres moet invullen?

Antwoord
Bij lokale organisatoren (vaak op Facebook) wordt verondersteld dat de prijs altijd af te halen is. Dus daar altijd aanvinken en adres invullen.
Ook wanneer dit als af te halen vermeld staat in de wedstrijd zelf, OF IN HET WEDSTRIJDREGLEMENT, moet dit aangevinkt worden en adres ingevuld worden.

Als je ergens naartoe moet om van de gewonnen prijs te genieten vul je ook een adres in, ook al is het adres/locatie volgens jou wel gekend bij het brede publiek.
Bv tickets voor een optreden ergens in een lokale zaal? Adres invullen.
Een overnachting in een hotel? Adres invullen.
Een verwennerij bij een wellnesscenter? Adres invullen.
Tickets voor Walibi? Adres invullen.
Tickets voor Kinepolis Antwerpen? Adres invullen.

OPGELET:
Als een mod vraagt om alsnog het adres aan te vullen, dan vul je dat ook aan. We gaan daar geen discussies over voeren waarom wel en ginder niet en hier wel of wat dan ook.

EN VERDER:
Een adres is een adres, dus niet simpelweg "Gent", of "Antwerpen", of "Bozar". Steden zijn groot, veel leden zijn afhankelijk van openbaar vervoer om ergens te geraken, en niet iedereen weet waar "Bozar" dan wel is. Dus je vult een VOLLEDIG adres is.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Ik krijg een melding over adblockers, maar ik gebruik dat niet

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik krijg een melding over adblockers, maar ik gebruik dat niet!

Antwoord
Je krijgt een melding dat je een adblocker krijgt in een groot rood vak met witte tekst. Hierin staat dat je een adblocker gebruikt, en daarom 1 wedstrijd per dag moet posten om verborgen blokken te kunnen zien.

Ook al ben je van mening dat je geen adblocker gebruikt, reclame wordt wel degelijk geblokkeerd. Die melding krijg je niet zomaar, maar omdat het forum detecteert dat reclame niet weergegeven wordt. Dit forum kan enkel bestaan door die reclame, als jij gratis gebruik wil blijven maken van Schifters.

Reclame kan door verschillende oorzaken geblokkeerd worden:
- Keuze in privacy instellingen op Schifters (als je daar marketing weigert, blokkeer je ook reclame)
- Een adblocker (adblock, uBlock, ...) plugin in de browser
- Een DNS sinkhole (piHole, AdGuard, ...)
- Een netwerk policy opgelegd door het werk (kan/mag je niet wijzigen)
- Trage internetverbinding
- ...

De precieze reden waarom jij die melding krijgt kunnen wij bijgevolg ook niet zeggen. Daar zal je zelf naar op zoek moeten gaan.
  • Wanneer je koos voor geen marketing in de privacy instellingen op schifters, moet je op het blauwe icoon met wit schild linksonderaan klikken, en daar marketing weer activeren (en pagina vernieuwen om de wijzigigen actief te zetten). Je kan daar ook proberen om het allemaal eens uit te zetten, opslaan, en nadien weer alles aan te zetten. Zie afbeeldingen hieronder.
  • Bij een plugin in de browser kan je vaak instellen dat deze niet actief is op Schifters.
  • Bij een DNS sinkhole, zal je deze moeten uitschakelen op de momenten dat je gebruik wil maken van Schifters.
  • Bij een netwerk policy die opgelegd wordt vanuit het werk, zal je een ander toestel moeten gebruiken (werktoestellen gebruik je ook enkel voor je werk, niet voor vrije tijd)
  • Bij een trage internetverbinding zal je contact moeten opnemen met je provider om te kijken welke oplossingen er zijn.
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Ik krijg Facebook wedstrijden enkel in het Nederlands te zien

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik krijg opmerking dat ik de Facebook wedstrijd in de originele taal (bv Frans) moet posten, maar ik zie de wedstrijd enkel in het Nederlands!

Antwoord
Dit komt omdat Facebook posts in andere talen (bv Frans) automatisch vertaald via machine vertalingen naar jouw voorkeurtaal (Nederlands).
Dit resulteert vaak in kromme of onjuiste vertalingen, en zorgt ervoor dat deelnemers in het Nederlands reageren onder een bv feitelijk Franse post (bv bij een Franse organisator). Wat dat betekent voor eventuele winstkansen weten we niet, maar het is wellicht beter om in de originele taal te blijven. Ook hier op Schifters willen we dergelijke posts in de originele taal en niet in een vertaalde vorm. Dit omwille van zoekbaarheid van zo'n wedstrijden en om te voorkomen dat andere leden dezelfde wedstrijd niet vinden en dubbel posten.

Let op: dit is NIET van toepassing op wedstrijden die in beide talen aangeboden worden (bv via aparte Franse post en aparte Nederlandse post, of een post waarin zowel Franse en Nederlandse tekst staat). In die gevallen: ALTIJD de Nederlandse post/tekst plaatsen hier op Schifters.

Je kan deze automatische vertalingen uitschakelen in de instellingen van je Facebook profiel:

https://www.facebook.com/settings?tab=language
En stel het daar als volgt in, bijvoorbeeld om geen automatische vertalingen voor Engels, Duits, Frans te krijgen:
Afbeelding

Gesloten