Verzamelde Vragen en Antwoorden

Een fout opgemerkt op Schifters? Een probleem bij het gebruik van Schifters? Een goed idee om Schifters nog beter te maken? Laat het ons weten. Hier enkel zaken over Schifters aub.

Moderator: Zjef

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Verzamelde Vragen en Antwoorden

Bericht door Zjef »

Omdat we vaak dezelfde vragen krijgen waar we bijgevolg ook vaak dezelfde antwoorden op moeten geven, zullen we proberen om deze vragen en antwoorden hier te verzamelen. Op die manier kan eenvoudig verwezen worden naar de vraag met antwoord in de toekomst.

Hier kunnen in de toekomst nieuwe vragen behandeld worden, wanneer we merken dat er nood aan is.

Je kan niet reageren in dit topic, omdat het hier enkel om vraag en antwoord gaat, en niet de bedoeling is om een discussie te starten.
Als je nog bijkomende vragen hebt, kan je deze in een nieuw topic stellen. Als blijkt dat dezelfde vraag bij veel leden leeft, dan zullen we de vraag met antwoord hier ook toevoegen zodat iedereen deze kan terugvinden.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Dubbele wedstrijd onterecht verwijderd

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik kreeg een melding dat mijn wedstrijd verwijderd werd omdat deze dubbel zou zijn.
Volgens mij is de wedstrijd niet dubbel!

Antwoord
Wanneer een mod een wedstrijd verwijderd omdat deze dubbel is, zal deze normaal ook altijd in de reden een link naar de wedstrijd geven die er al stond. Als je op deze link klikt kan je zien dat de wedstrijd er inderdaad al stond. Soms kan het zijn dat je deze niet vond toen je de wedstrijd dubbel postte, omdat je op verkeerde woorden zoekt of misschien een verkeerde organisator. Als de mod geen link in de reden vermeldt, dan kan je deze aan de mod in kwestie altijd even vragen als je de wedstrijd niet kan terugvinden (doe aub wel even de moeite om eerst te zoeken...).

Wanneer de wedstrijd echt ten onrechte verwijderd werd, dan mag je ons hier altijd van op de hoogte brengen. De mods zijn ook maar mensen die dit op vrijwillige basis doen, en vergissen is menselijk. Hoewel we het proberen te vermijden kunnen we niet garanderen dat er nooit een wedstrijd onterecht wordt verwijderd, al hopen we dit wel tot een zeldzaamheid te beperken.

We reageren niet op berichten die ons (vaak niet zo vriendelijk) vertellen dat een wedstrijd niet dubbel was en teruggezet moet worden, wanneer deze overduidelijk wel dubbel is. Als het wel onterecht was, zal je wel altijd een berichtje terugkrijgen.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Geen toegang meer tot verborgen inhoud, wel wedstrijd gepost

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik heb plots geen toegang meer om de blokken met verborgen inhoud te lezen, en dit terwijl ik wel een wedstrijd gepost heb!

Antwoord
Er zijn twee mogelijke oorzaken:

1/ De wedstrijd die je gepost hebt werd verwijderd
De toegang tot blokken met verborgen inhoud is direct gelinkt aan het feit of je een wedstrijd in de afgelopen 7 dagen gepost hebt en die er ook nog staat. Het kan gebeuren dat een wedstrijd weer verwijderd wordt, bijvoorbeeld omdat deze er al op stond, of omdat er te veel verbeterwerk aan is. Wanneer dit het gebeurt telt deze wedstrijd dus ook niet meer mee in de afgelopen 7 dagen, omdat deze wedstrijd er ook niet meer staat. In dat geval ben je dus ook de toegang (weer) kwijt tot de blokken met verborgen inhoud, tenzij je nog andere wedstrijden hebt die er wel nog staan in de afgelopen 7 dagen natuurlijk.

2/ De wedstrijd die je gepost hebt staat in een herhalende wedstrijd (of werd naar daar verplaatst)
Toegang tot blokken met verborgen inhoud wordt gelinkt aan een NIEUWE wedstrijd (dus nieuw onderwerp) in de afgelopen 7 dagen. Er wordt dus niet gekeken naar reacties in bestaande wedstrijd. Een nieuwe ronde of nieuwe vragen posten in een bestaande herhalende wedstrijd post je als reactie op die herhalende wedstrijd, en komt dus niet in aanmerking omdat dit geen nieuw onderwerp is.
Dat is niet omdat we dat niet willen, maar omdat leden koppig blijven volharden om alles te markeren als een nieuwe ronde/vraag of antwoord op wedstrijdvragen terwijl dat niet zo is. Zolang dat misbruikt wordt, kunnen nieuwe rondes/vragen/antwoorden ook niet meegeteld worden in toegang tot verborgen blokken.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Wedstrijd verwijderd wegens fake, maar dat is niet zo

Bericht door Zjef »

Vraag
Mijn wedstrijd werd verwijderd omdat deze niet echt / fake / nep zou zijn.
Volgens mij kan je toch echt wel winnen!

Antwoord
De ervaring leert ons dat lang niet elke wedstrijd echt een wedstrijd is.
Wanneer een wedstrijd georganiseerd wordt door een onbekende organisator, meestal gepaard met dure prijzen (iPad, iPhone, reizen, badkamers, etc), en ook niet zelden georganiseerd op verschillende websites tegelijk, dan is de kans erg groot dat de organisator enkel uit is op gegevens (adressen, telefoonnummers, emailadres, etc) en de prijzen nooit bij een winnaar belanden. Je zal op deze sites vaak ook nergens een winnaar terugvinden, of winnaars die over veel landen gespreid zijn en waarvan je dus nooit zeker weet of het wel echte winnaars zijn.

Ook al kunnen we niet altijd met 100% zekerheid uitsluiten dat een wedstrijd op die basis georganiseerd wordt, gaan bij ons wel heel veel alarmbellen af als we een wedstrijd zien die aan deze voorwaarden beantwoord. We kiezen er in die gevallen dan ook voor om de wedstrijd te verwijderen en niet toe te laten. Niemand heeft er wat aan om nadien bedolven te worden onder de reclame via allerlei kanalen, waar je vaak ook maar moeilijk weer vanaf raakt.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Een wedstrijd posten is moeilijk voor mij

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik moet een wedstrijd posten om de verborgen inhoud te kunnen lezen, maar voor mij is dat echt moeilijk en ik doe altijd iets fout.
Kan het systeem niet aangepast worden zodat ik geen wedstrijd moet posten?

Antwoord
Het systeem waarin je een wedstrijd moet posten om de verborgen inhoud te kunnen lezen zal niet afgevoerd worden. Dit systeem is er om ervoor te zorgen dat iedereen een minimum bijdrage levert. Vroeger zagen we maar al te vaak leden die zelden een wedstrijd postten, maar wel vaak prijzen wonnen. Dat zorgde voor een gevoel van onrechtvaardigheid, en helaas zorgen dit soort leden ervoor dat we een dergelijk systeem moeten invoeren.

Een wedstrijd posten is echt niet moeilijk, de velden spreken vrijwel voor zich om te weten waar je wat moet invullen, en er is een heuse handleiding waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe je een wedstrijd en een antwoord kan posten. Deze handleiding kan je hier terugvinden:

Hoe POST ik CORRECT een WEDSTRIJD en ANTWOORDEN?

Desgewenst kan je aan een van de mods of admins vooraf aangeven dat je een poging gaat wagen zodat er iemand is om je de nodige feedback te geven en te helpen waar nodig. Ervaring leert ons dat leden die onzeker zijn er op die manier na een tweetal keer al aardig mee weg zijn, op enkele schoonheidsfoutjes na. We moeten allemaal leren, en dan is het zeker geen schande om in het begin fouten te maken.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Waar kan ik de schiftingslijst vinden?

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik heb gehoord dat er een lijst is met schiftingen van afgelopen wedstrijden. Waar kan ik die vinden?

Antwoord
De schiftingslijst is er voor de echt actieve leden, en hiervoor dien je aan een aantal zaken te voldoen.
Je kan deze dus niet zomaar raadplegen, en je kan de toegang ook weer verliezen als je niet meer aan de voorwaarden voldoet.
De lijst is geen heilige graal, dus verwacht er zeker geen wonderen van, maar het kan wel helpen bij de schiftingsvragen.

Je kan hier lezen wat je moet doen om de lijst te kunnen raadplegen:
Schiftingslijst: hoe schiftingen doorsturen en hoe toegang krijgen?

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Geen wedstrijden om te posten

Bericht door Zjef »

Vraag
Ik heb weinig tijd en moet een wedstrijd posten, maar er zijn gewoon nergens wedstrijden te vinden en als ik er een vind, dan staat de wedstrijd hier al.
Een wedstrijd vinden om te posten is onbegonnen werk!

Antwoord
Een wedstrijd vinden is heus geen onbegonnen werk, en eigenlijk zelfs zo gebeurd in een kwestie van enkele minuten tijd. Je moet enkel weten waar je veel wedstrijden vindt, iets wat je vanzelf leert wanneer je regelmatig wedstrijden speelt.

Zo zijn er bepaalde organisatoren die met de regelmaat van de klok (dagelijks, wekelijks, maandelijks, etc) nieuwe wedstrijden lanceren, en waar je dus altijd een kijkje kan nemen op zoek naar een wedstrijd. Een greep uit het uitgebreide aanbod van organisatoren die hieraan voldoen:
Het Nieuwsblad, De Morgen, De Standaard, De Zondag, Metro, Jobat, Vroom, Hebbes, Bol.com, VAB, Sodexo, Feeling, Elle, Fnac, Kinepolis, Eén, AG Insurance, Canvas, Proximus, Skynet, Telenet, Ketnet, Le Soir, RTBF, Radio 2, MNM, Studio Brussel, Q Music, Showbizzsite, Humo, Cinevision, Supercalifragilistic, NMBS, Humo, Plus Magazine, Knack, enz enz enz enz enz

Een andere bron van wedstrijden is Facebook waar dagelijks tal van nieuwe wedstrijden gelanceerd worden. De snelste manier om deze te vinden is om collega schifters toe te voegen als vriend. Veel schifters spelen wedstrijden op facebook, sommigen zelfs heel fanatiek, en op deze manier heb je de wedstrijden maar van je nieuwslijn te plukken. Wanneer je liever geen vreemden toevoegt als vriend op facebook of je vrienden liever niet lastig valt met wedstrijden is het een mogelijkheid om een 2de facebook account aan te maken die je enkel gebruikt voor wedstrijden. Daar hoef je dan niet je hele leven op in te vullen, er zijn zelfs leden die hun echte naam niet gebruiken (al kan dat misschien wel je winstkansen bederven). Om te voorkomen dat je constant moet wisselen tussen 2 facebook accounts, kan je gebruik maken van verschillende browsers (bijvoorbeeld Google Chrome en Firefox), waarbij je in de ene browser de ene account gebruikt, en in de andere browser de andere account.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Hoe vind ik de directe link van een Facebook wedstrijd?

Bericht door Zjef »

Vraag
Mijn Facebook wedstrijd werd verbeterd en er werd een directe link naar de post toegevoegd.
Hoe doe je dat? Want ik kan enkel de pagina zien waar alle berichten op staan!

Antwoord
(Scroll verder naar onder voor de uitleg op een smartphone)
Op een pc/laptop
Je kan de directe link naar een facebookpost vinden door op het tijdstip bij de post te klikken.
Aangezien beelden meer dan woorden zeggen:

Afbeelding

Het tijdstip van de post is wat je in de rode kader hierboven ziet. Als je daarop klikt, krijg je enkel die post te zien, en die link kan je gebruiken als directe link naar de wedstrijd op facebook.

Voor oudere berichten staat er een datum ipv een aantal uur of "gisteren" etc, dan is de werkwijze dezelfde.

Op een smartphone
Je kan de directe link naar een facebookpost vinden door op de drie puntjes te drukken.
Vervolgens kan je in het menu dat verschijnt drukken op "link kopiëren":

Aangezien beelden meer dan woorden zeggen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Wedstrijd dubbel maar met zoekfunctie vind ik ze nooit

Bericht door Zjef »

Vraag
Mijn wedstrijd werd verwijderd wegens dubbel. Ik heb zoek vooraf of de wedstrijd er staat, en ik vind nooit dat deze er al staat, maar nadien wordt deze wel verwijderd. Hoe zoek ik het beste of een wedstrijd er al staat?

Antwoord
De meest voorkomende fouten bij het zoeken is een verkeerde schrijfwijze.
Bijvoorbeeld jij zoekt op "mijntuin.org" terwijl de wedstrijd hier als "Mijn Tuin" gepost staat.

Een andere veelvoorkomende fout is dat leden zoeken in een specifiek forum ipv in het volledige forum.
Bijvoorbeeld jij zoekt naar een wedstrijd in het forum "Binnenlandse wedstrijden", terwijl de wedstrijd in "Buitenlandse wedstrijden" staat.

Nog een fout is dat leden te uitgebreid zoeken, bijvoorbeeld op "Win een romantisch weekendje in Brugge".
We proberen de prijzen etc zo bondig mogelijk te maken, dus zulke titels worden ook vaak ingekort waardoor je ze niet meer op die manier zal vinden.

Enkele tips bij het zoeken:
1/ Zoek altijd in het volledige forum
Dit doe je door naar de beginpagina te gaan (waar je het overzicht van alle forumdelen ziet: binnenlandse, buitenlandse, stem, betaal, etc).
Dan rechtsbovenaan in het zoekvak de termen invullen waarop je wil zoeken. Op die manier zal je in alle forumdelen zoeken, en niet enkel in het forumdeel waar je op dat moment zit.

2/ Gebruik de juiste schrijfwijze
Dit is iets moeilijker, omdat verschillende leden ook verschillende schrijfwijzen gebruiken.
De mods trachten om namen van organisatoren aan te passen naar een uniforme schrijfwijze, maar dat biedt geen 100% garantie.
Daarom is het beter om verschillende mogelijkheden uit te proberen als je zoekt.
Bijvoorbeeld bij een wedstrijd op de website "mijntuin.org" kan je eerst zoeken op "mijn tuin", maar ook op "mijntuin" of "mijntuin.org".
Algemeen kan je stellen dat we extensies van websites (.be/.nl/.net/.org/.com/...) weglaten, en dat we spaties gebruiken in de naam van de organisator. Dus in het voorgaande voorbeeld zou de wedstrijd normaal als "mijn tuin" moeten gepost worden, en niet als een van de andere schrijfwijzen.

3/ Zoek gericht en niet te uitgebreid
Als er veel mogelijkheden zijn in de schrijfwijze van de organisator kan je eventueel ook zoeken op de prijs. Bijvoorbeeld als je op de website "mijntuin.org" een "horloge" kan winnen, dan kan je wellicht beter zoeken op "horloge" ipv op alle mogelijke schrijfwijzen van "mijntuin.org".

Ook is het beter om op een specifiek woord te zoeken, en niet te volledige prijs.
Dus niet op "Romantisch weekend brugge" of "Het Lekkerbekje Hasselt", maar beter op "brugge" of "lekkerbekje".

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2491
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Hoe weet ik of een wedstrijd een binnenlandse of buitenlandse is?

Bericht door Zjef »

Vraag
Hoe weet ik of een wedstrijd een binnenlandse of buitenlandse is?

Antwoord
Een wedstrijd is binnenlands wanneer:
- De organisator een BEDRIJF is met een KANTOOR in België (dus een fysiek kantooradres, niet enkel een .be website, of mailadres, of Belgisch telefoonnummer).
- De organisator een WINKELKETEN is met WINKELS in België (dus een fysiek winkeladres, voor een volwaardige winkel, geen online shop of infopunt).

Dus niet alles wat eindigt op .be is automatisch een binnenlandse wedstrijd! Er zijn veel websites die zowel .nl als .be als .fr als .de etc registreren voor 1 en dezelfde website, maar met bv 1 fysiek adres in Nederland. Dat blijft dan een buitenlandse wedstrijd.

Gesloten