Lees deze handleiding & gedragscode grondig door aub, alvorens wedstrijden en/of antwoorden te posten op Schifters.be.

Deze handleiding & gedragscode voert je door alle finesses om op correcte wijze een nieuwe (herhalende) wedstrijd en/of antwoorden te posten.
De beste manier om te vermijden dat je wedstrijden en/of reacties verwijderd worden, is door deze tekst door te nemen en je posts na te lezen na het posten.

Opgelet: Wedstrijden en/of antwoorden die niet correct gepost worden, zullen verwijderd worden!
Wanneer je de vraag krijgt van een mod om zaken aan te vullen of te verbeteren, dan doe je dit. Bij weigering, of wanneer actie te lang uitblijft, zal je wedstrijd en/of antwoord verwijderd worden.

Deze tekst geldt als enige waarheid, posts met bijkomende info hierover hebben geen voorrang of afdwingend karakter, tenzij er hier expliciet naar verwezen wordt.

Door gebruik te maken van Schifters ga je automatisch akkoord met het naleven van deze handleiding & gedragscode.

Inhoud

1. Verborgen blokken bekijken

Om de verborgen blokken/inhoud te kunnen bekijken dient ieder lid bij te dragen door nieuwe wedstrijden te posten. Enkel zo kan je de verborgen inhoud (m.a.w. de antwoorden, vragen, en wedstrijdlinks) bekijken. Iedereen die toegang tot de verborgen blokken wil behouden, zal dit elke week moeten herhalen om de verborgen inhoud te kunnen blijven zien. Wanneer je langer dan een week geen (nieuwe) wedstrijd post, dan zal je de verborgen inhoud niet meer kunnen zien tot je weer een (nieuwe) wedstrijd post. Je kan dus zonder probleem weken, maanden, ... lid blijven zonder de verborgen inhoud te zien. Het is belangrijk te vermelden dat het om een NIEUWE wedstrijd moet gaan, dus geen nieuwe opgave/ronde in een herhalende wedstrijd, of een antwoord op een bestaande wedstrijd.

Door 1 nieuwe wedstrijd te posten, kan je 7 dagen de verborgen inhoud zien.
Voor wie een ad-blocker gebruikt, is dit 1 dag.
Zie ook: Ad-blocker uitschakelen op schifters.be

2. Een NIEUWE wedstrijd posten

!!! BELANGRIJK !!!
Niemand zit te wachten op wedstrijden die er meerdere keren op staan, ook wij niet.
Gebruik daarom eerst de zoekfunctie om te controleren of de wedstrijd nog niet gepost werd door iemand anders.
Je post geen wedstrijd dubbel omdat er fouten in de reeds geposte wedstrijd staan!!
Zoeken doe je door bovenaan een trefwoord in te vullen in het tekstvak met daarin "Zoeken..."

wedstrijd zoeken

Vul een trefwoord in om te kijken of de wedstrijd al gepost werd. Een goed trefwoord is de organisator (bv "HLN" of "Radio 2" enz) of een stuk van de prijs (bv "iPad" of "Xbox" enz). Zoek niet uitgebreid (bv volledige beschrijving prijs, lange organisatornamen, ...), want dan is de kans klein dat de wedstrijd vindt.
Druk dan op het vergrootglas naast het zoekvak om te zoeken en kijk in de zoekresultaten of je de wedstrijd terugvindt.

Controleer of de wedstrijd voldoet aan de voorwaarden:

Indien je de wedstrijd niet terugvindt in de zoekresultaten en voldoet aan de voorwaarden, dan kan je verder gaan met de stappen hieronder om de wedstrijd te plaatsen:

  • Druk op de knop "Nieuw Onderwerp".
  • Invullen doe je in de originele taal, zoals door de organisator aangeboden, waarbij Nederlands ALTIJD de voorkeur heeft als de organisator de wedstrijd in meerdere talen aanbiedt. Dus geen automatische of eigen vertaling!
  • Vermijd woorden die volledig in hoofdletters staan, tenzij afkortingen, dat komt schreeuwerig over.
  • Vul de verschillende velden in die van toepassing zijn op de wedstrijd.
    Dus de organisator in het veld "Organisator", de prijs in het veld "Prijs", enz.
  • Niet alle velden zijn verplicht, maar wel minstens:
    • Soort wedstrijd
    • Organisator
    • Prijs
    • Einde
    • Link
    • Uitleg/prijs
    Velden die niet van toepassing zijn, laat je leeg.
    Dus als er bv geen schiftingsvraag is, dan laat je dat veld leeg.
  • Als je niet zeker weet hoe je een veld moet invullen, ga dan met je muis over het vraagteken bij het veld voor bijkomende info.
    Veld info
Hieronder overlopen we elk veld om toe te lichten hoe je deze invult:

2.1. Soort wedstrijd

Kies het bijpassende icoontje. Het eerste icoontje is voor een gewone wedstrijd (dus niet via social media). Voor een wedstrijd op Facebook kies je het Facebook icoontje, voor Instagram het Instagram icoontje, enz. Als een wedstrijd op meerdere social media platformen georganiseerd wordt (bv zowel op Facebook als op Instagram), dan geef je voorrang aan het icoontje dat eerst in de lijst staat (in dit geval dus Facebook), en post je de links naar dezelfde wedstrijd op andere social media platformen in het vak instructies.
Soort wedstrijd veld

2.2. Organisator

Hier vul je de organisator in van de wedstrijd. Let hierbij op de correcte schrijfwijze!
Dus niet "Radio2" maar wel "Radio 2", niet "disneylandparijs" maar wel "Disneyland Parijs", enz.
Gebruik geen vennootschapsvormen in de naam, dus geen NV, geen BVBA, geen SPRL, enz.
De naam van de organisator is NIET hetzelfde als website adres!
Dit veld dient ENKEL om de organisator naam in te vullen, geen data, geen locaties, geen rechtsvormen, geen alias van de organisator, enz enz. ENKEL de organisator naam, NIETS anders.
Organisator veld

2.3. Prijs

Vul hier in wat je kan winnen. Vermijd overbodige tekst of zinnen zoals "Win een...", "geweldige", "fantastische", "knappe", enz en beperk je tot de essentie.
Wanneer de prijs over een evenement gaat, vermeld dan altijd de datum of data van het evenement in de prijs. Gebruik altijd 2 cijfers voor maand en dag in data!
Bv 08/01 of 10-20/10 of 15/11-15/12.
Als een wedstrijd nog niet begonnen is, vermeld je ook steeds de datum als "vanaf dd/mm" in dit vak.
Prijs veld

2.4. Einde

Het einde van de wedstrijd kan op verschillende manieren verlopen:

2.4.1 Datum

In dat geval vul je de eindatum tot en met in, en ook het juiste einduur.
Voorbeelden:
  • tot 30 november = 29/11 23u59
  • op 30 november = 29/11 23u59
  • tot 30 november middernacht = 30/11 23u59
  • tot 30 november 0u00 = 29/11 23u59
Je kan de datum rechtstreeks invullen in dd/mm/jjjj formaat, of selecteren uit de kalender.
Het einduur kan je rechtstreeks invullen.
Neem steeds de vroegste einddatum die je vindt in een wedstrijd (controleer ook het wedstrijdreglement, als dat er is!)
Einde datum veld

2.4.2 Likes/shares

Op sociale media wordt de prijs dikwijls geloot bij een bepaald aantal likes of shares, bijvoorbeeld bij 1500 likes op de facebook pagina. Duid in dit geval dan "likes/shares" aan en vul het einddoel volledig in (bijvoorbeeld "1500 likes" of "200 shares")
Gebruik volgende schrijfwijze als einddoel bij deze wedstrijden:
  • 500 likes = einde als de pagina 500 fans/likes/vind-ik-leuks heeft.
  • 500 followers = einde als de pagina 500 followers/volgers heeft.
  • 500 post likes = einde als de post 500x geliked werd (ongeacht met welke emoji, duim/hartje/...).
  • 500 post shares = einde als de post 500x gedeeld werd.
  • 500 post comments = einde als de post 500 reacties heeft.
Einde likes veld

2.4.3 Geen einddatum

Als er geen einddatum bekend is of het einde verloopt op een andere manier dan datum of likes/shares, selecteer dan "onbekend/anders".
Als je geen einddatum hebt, maar de wedstrijd staat in een magazine/krant/nieuwsbrief die een terugkerend patroon kent, gebruik dan de datum van de volgende editie als einddatum.

Einde onbekend veld

2.4.4 Geen concrete einddatum

Als er wel een einde wordt vermeld maar niet concreet, bijvoorbeeld "winnaar volgende week" of "winnaar op het einde van de week", gebruik dan die informatie als (richt)einddatum. Volgende week begint op maandag, dus einddatum is dan zondag 23u59. Einde van de week is zondag, dus einddatum is dan zaterdag 23u59.
Enkele voorbeelden, en hoe we deze hier op Schifters interpreteren:
  • Morgen = tot en met vandaag 23u59
  • Volgende week = tot en met zondag 23u59
  • Dit weekend = tot en met vrijdag 23u59
  • Volgende maand = tot en met laatste dag huidige maand 23u59
  • Over een week = postdatum wedstrijd + 1 week (dus bv gepost op dinsdag = tot en met maandag 23u59 volgende week)
  • Morgenmiddag = tot en met morgen 11u59
  • Vrijdag in de namiddag = tot en met vrijdag 11u59
  • Zaterdagavond = tot en met zaterdag 17u59
  • Maandagmorgen = tot en met zondag 23u59
  • Enz.

2.5. Link

Vul hier de rechtstreekse link naar de wedstrijd in. Dit kan een formulier op de website zijn, of een post op facebook, enz.
Om een directe link naar een post op facebook of instagram te krijgen, zie Hoe vind ik de directe link van een Facebook wedstrijd? of Hoe vind ik de directe link van een Instagram wedstrijd?
De link mag geen referral/persoonlijke link zijn waarmee je zelf extra kansen/stemmen verzamelt of waarmee jouw persoonlijke gegevens gekoppeld worden.
Als je stemmen wil verzamelen, kan je jouw persoonlijke link of verwijzing naar jouw inzending posten als reactie op de wedstrijd.
Als de wedstrijd niet online staat, of niet zichtbaar (bv in een nieuwsbrief) geef dit dan ook aan, bv "uit de krant" of "via nieuwsbrief", enz.
Je zet NOOIT simpelweg een verwijzing naar de algemene website van de organisator, omdat je geen rechtstreekse wedstrijdlink hebt!
Link veld

2.6. Enkel klanten

Als een wedstrijd enkel door bestaande klanten kan gespeeld worden, vink dit dan aan.
Bijvoorbeeld wanneer je een lidnummer of klantnummer moet invullen, of wanneer duidelijk aangegeven staat dat enkel klanten kunnen meespelen.
Je vinkt dit NIET aan wanneer een aankoop moet gedaan worden, of wanneer de wedstrijd voor geregistreerde leden is, waar iedereen nog vrij voor kan aanmelden/inschrijven om deel te nemen.
Zie ook: Wat is het verschil tussen een klanten wedstrijd en betaalwedstrijd?
Enkel klanten veld

2.7. Specifieke doelgroep

Als een wedstrijd gericht is op een specifieke doelgroep, bv enkel kinderen, of enkel inwoners uit bepaalde regio's, vink dit dan aan en vul de doelgroep in.
Bij wedstrijden van regionale televisiestations zijn de wedstrijden ALTIJD gericht op de kijkers die binnen hun "uitzendregio" vallen.
Vink dit ook aan als een prijs enkel binnen een bepaalde regio geleverd wordt (bv ontbijt aan huis etc).
Vink dit NIET aan als enkel klanten kunnen deelnemen, hiervoor gebruik je het vinkje "enkel klanten"!
Hou het zinvol, bij een wedstrijd voor een proefrit met een wagen zet je dus niet "mensen met een rijbewijs"... Het doelpubliek is daar duidelijk o.b.v. de prijs.
Specifieke doelgroep veld

2.8. Herhalend

Wanneer een wedstrijd steeds opnieuw georganiseerd wordt, of in verschillende rondes loopt, duid hier dan aan in welk ritme dit gebeurt.
Als je bijvoorbeeld elke maandag kan meespelen, dan duid je hier "wekelijks" aan.
Voor meer info, zie: Wanneer is een wedstrijd herhalend en wanneer niet?
Herhalend veld

2.9. Afhalen/langsgaan

Als je de prijs moet afhalen, of je moet ergens langsgaan om te kunnen deelnemen, dan vink je dit aan en vul het adres of adressen in.
Ook als je ergens moet langsgaan om van je prijs te genieten (bv een wellness, overnachting, etentje, ...) vink je dit aan.
Voor social media wedstrijden (Facebook, Instagram, Twitter, etc) bij lokale handelaars vink je dit ALTIJD aan.
Als de organisator een webshop heeft, hoef je dit niet aan te vinken, tenzij duidelijk vermeld staat dat je moet afhalen (controleer altijd het wedstrijdreglement!).
Een adres is ALTIJD concreet, met straatnaam en huisnummer en postcode, dus niet enkel een plaatsnaam.
Wanneer je bij een keten kan kiezen uit alle beschikbare locaties, mag je ook een link plaatsen naar een overzicht van alle adressen/locaties.
Voor meer info, zie: Wanneer moet ik afhalen/langsgaan aanvinken en adres invullen?
Afhalen/langsgaan veld

2.10. Uitleg/prijs

Geef hier alle nuttige info over de wedstrijd en de prijs. Wat kan je winnen? HIER MOET MINSTENS EEN VERMELDING STAAN VAN DE PRIJS/PRIJZEN DIE GEWONNEN KUNNEN WORDEN! Dit mag als tekst of als foto (maar ALTIJD zonder instructies!).
Het is niet nodig om de volledige geschiedenis/achtergrond van een prijs erbij te zetten, enkel de info die echt over de wedstrijd en de prijs gaat.
Wanneer de wedstrijd een begindatum en/of einddatum vermeldt (bv in de tekst of in het reglement), dan neem je deze ook over in het vak uitleg! Dit is bv vaak het geval bij social media wedstrijden, genre "op 6 december trekken we de winnaar", dus die zet je ook in dit vak. Je kan deze info ook vaak terugvinden in het wedstrijdreglement.

Dit is geen screenshot van de wedstrijdtekst, altijd gewone tekst, eventueel aangevuld met foto/screenshot.

ZET HIER NOOIT LINKS OF VRAGEN OF ANTWOORDEN OF INSTRUCTIES HOE JE KAN DEELNEMEN/WINNEN!
Uitleg/prijs veld
Gebruik steeds correcte en leesbare interlinie in je tekst!
Zie hiervoor: Interlinie

2.11. Vragen/antwoorden/instructies

Als er wedstrijdvragen of instructies zijn, zet dan ALLE vragen en/of VOLLEDIGE instructies in dit vak.
HIER KOMT GEEN UITLEG OVER DE PRIJS OF ANDERE ZAKEN (bv een einddatum, etc), ENKEL VRAGEN MET ANTWOORDMOGELIJKHEDEN EN/OF INSTRUCTIES!

Dit is geen screenshot van de wedstrijdtekst, altijd gewone tekst, eventueel aangevuld met foto/screenshot.

Als de opgave vergezeld wordt van een foto/afbeelding (bv zoek de verschillen, hoeveel items tel je op de foto, waar is de foto genomen, enz, enz), dan post je ALTIJD deze foto(s) erbij! En dit altijd als foto/afbeelding, dus NOOIT als link naar de foto/afbeelding.

Als een wedstrijd ook op andere platformen wordt aangeboden (bv zowel op Facebook als op Instagram, Tiktok, Twitter, andere websites, etc), of bij andere vestigingen (bv websites of social media van andere vestigingen), dan zet je hier ook ALLE andere links waar je kan deelnemen (dus ook de instagram link, twitter link, website adressen, etc). Ook al staat er niets in de wedstrijd vermeld van deelname via andere platformen (bv geen vermelding instagram in een facebook post), je kijkt altijd ZELF na of de wedstrijd ook op andere platformen loopt, minstens op Instagram en Facebook.



Je zet hier ALLE vragen met ALLE eventuele antwoordmogelijkheden!
Als de wedstrijd het juiste antwoord zelf aangeeft, is het juiste antwoord in het vet vermelden bij elke vraag VERPLICHT.
Als de wedstrijd niet zelf de juist antwoorden aangeeft, en als je de antwoorden weet, mag je deze ook direct in het vet aangeven.
Volg hierbij dezelfde richtlijnen waar een antwoord aan moet voldoen zoals vermeld in: Een ANTWOORD posten in een wedstrijd.

Eventuele bijkomende instructies (bv email sturen, spel spelen, etc) om mee te spelen met de wedstrijd plaats je ook in dit veld.

Scan/screenshot is ALTIJD nodig wanneer de uitleg en/of opgave/antwoord niet online toegankelijk is (bv op in een nieuwsbrief, een flyer, in een offline magazine, ...). Dit geldt ook voor nieuwsbrieven waarbij de wedstrijd enkel toegankelijk is via de nieuwsbrief! Voor opgave/vragen is dit altijd IN DE BEGINPOST of post van de nieuwe ronde bij terugkerende wedstrijden, bij antwoorden altijd in de post waarin het antwoord gegeven wordt.

Wanneer je enkel kan deelnemen met een algemeen codewoord/lezerscode, dan vermeld je dit codewoord ook in dit vak.

Bij een wedstrijd uit een online magazine post je ALTIJD de link naar het online magazine, alsook het paginanummer waarop we de wedstrijd kunnen terugvinden.

Als er een schiftingsvraag is plaats je die niet hier, maar in het veld "schiftingsvraag"!
Vragen/antwoorden/instructies veld
Gebruik steeds correcte en leesbare interlinie in je tekst!
Zie hiervoor: Interlinie

2.12. Schiftingsvraag

Als er een schiftingsvraag is, plaats deze dan hier, en niet niet in het vorige veld!
Als er geen schiftingsvraag is, laat je dit veld leeg.
Je kan hier ook afbeeldingen plaatsen d.m.v. de [img]url naar de afbeelding[/img] tags.
Schiftingsvraag veld

2.13. Wedstrijd insturen

Wanneer alle bovenstaande velden correct ingevuld zijn, druk dan op de knop "Verstuur" om de wedstrijd te posten.
Als er fouten gedetecteerd worden, zal je foutmeldingen zien met info wat je moet aanpassen.
Als geen fouten gevonden werden, is de wedstrijd gepost.

KIJK NA HET POSTEN OOK JE WEDSTRIJD NA!
Bijvoorbeeld op schrijffouten, of teksten die onvolledig zijn, facebook icoontje vergeten, enz.
Kijk ook in het blok onder de wedstrijd, waar vergelijkbare wedstrijden getoond worden, want misschien zie je daar plots dat de wedstrijd wel al gepost werd (mogelijk terwijl jij deze aan het posten was). In dat geval verwijder je ZELF je wedstrijd om geen dubbele wedstrijden te laten staan.
Dubbele wedstrijd

3. Een nieuwe opgave/ronde in een HERHALENDE wedstrijd posten

Nieuwe opgaves moeten ALTIJD VERBORGEN gepost worden!

Bij een nieuwe opgave post je ALTIJD minstens volgende zaken:

  • Wedstrijdlink (ook als deze ongewijzigd blijft tov vorige rondes) --> ALTIJD verborgen plaatsen
  • De prijs die je kan winnen, wanneer deze per ronde anders is.
  • De uitleg/instructies.
  • De vragen inclusief ALLE eventuele antwoordmogelijkheden. --> ALTIJD verborgen plaatsen
  • Correcte antwoorden, indien de wedstrijd zelf de juiste antwoorden aangeeft of hetzelfde zijn als in vorige ronde(s). --> ALTIJD verborgen plaatsen
  • Schiftingsvraag
  • Begin en/of einddatum wanneer deze vermeld worden

Dit enkel wanneer een nieuwe ronde ook een nieuwe vraag en/of nieuwe prijs heeft. Als er niets wijzigt t.o.v. de vorige ronde, dan post je dit niet.

Verder volg je de uitleg hierboven: Een NIEUWE wedstrijd posten

Dus wat geldt bij het posten van een nieuwe wedstrijd, geldt ook bij het posten van een nieuwe ronde in een herhalende wedstrijd. Denk daarbij aan screenshots, antwoordmogelijkheden, enz.

4. Een ANTWOORD posten in een wedstrijd

Je kan een antwoord op één of meerdere wedstrijdvragen bij een bestaande wedstrijd toevoegen door een reactie op de wedstrijd te posten.

Kijk eerst of een antwoord al gepost is. Dubbele antwoorden worden verwijderd.
Als een ander lid een fout antwoord post, mag je natuurlijk wel het juiste antwoord posten, mits je het foute antwoord ook meldt via de meldknop. Wij zullen dan het foute antwoord verwijderen.

Om een antwoord toe te voegen bij een wedstrijd druk je op de knop "Plaats reactie" bij de wedstrijd.
Als je meerdere antwoorden wil geven, doe dit dan in 1 reactie, niet in aparte reacties.
Wanneer alles klaar is, druk dan op de knop "Verstuur" om je antwoord te plaatsen.

4.1. Vetgedrukt en Verborgen

Antwoorden moeten ALTIJD VERBORGEN gepost worden!
Plaats je antwoord(en) vetgedrukt (selecteer de tekst van het antwoord en druk op het B icoon in de werkbalk)
Doe dit per antwoord apart, niet voor alle antwoorden in 1 keer!
Selecteer je volledige reactie, en druk op het "slot" icoontje, om alles tussen "hidden" tags te plaatsen zodat je antwoorden verborgen geplaatst worden en niet voor iedereen zichtbaar zijn.
Antwoorden in het vet    Antwoorden verborgen

4.2. Bronvermelding

Antwoorden moeten ALTIJD MET BRONVERMELDING gepost worden!

  • Als een wedstrijd zelf de juiste antwoorden aangeeft (direct bij het kiezen van het antwoord, op het einde in een overzicht, op het einde dmv een score, doordat je enkel bij een juist antwoord verder kan bij deelname, enz), dan moeten deze ook ineens bij de vragen in het vet gemarkeerd worden. Je vermeld er dan ook bij dat de wedstrijd zelf de juiste antwoorden geeft, en je gaat dan ook geen bronnen elders zoeken om je antwoorden te bewijzen. Je post ook geen antwoorden op dit soort vragen als iemand anders dit fout post, want zowel jouw als deze die de vragen onvolledig gepost heeft worden verwijderd.
  • Zet een LINK MET BRONVERMELING bij je antwoord(en) die duidelijk aantonen dat het antwoord correct is. Wanneer de wedstrijd zelf de antwoorden aangeeft geef je dat ook zo aan (bv 1x boven of onder alle vragen), en ga je geen bewijslinks zoeken om je antwoorden te staven.
  • Als je bij de vragen tips krijgt (bv een link naar een website of artikel) of een duidelijke verwijzing waar het antwoord te vinden is (voor iedereen, dus geen betalende content) dan gebruik je ook deze, en enkel deze als bewijs voor je antwoord.
  • Een bronvermelding is ALTIJD een link naar een website waaruit het antwoord duidelijk is of een scan/screenshot wanneer het antwoord niet online beschikbaar is (bv fotowedstrijden, enz), of vermelding dat de wedstrijd zelf de juiste antwoorden geeft tijdens/na deelname.
  • Als je bronvermelding een link naar een online magazine is, vermeld er dan ook het paginanummer bij waar we dat antwoord kunnen terugvinden. Een link is geen link naar een Google zoekopdracht, maar wel een link naar een concrete website waar het antwoord staat.
  • Als je bronvermelding een foto/afbeelding is, dan post je deze als foto/afbeelding, niet als link naar de foto/afbeelding.
  • Als je bronvermelding een videofragment is, dan post je de link naar dat videofragment, en zet je ook erbij op welke minuut het antwoord te zien is. Gelijkaardig bij audiofragmenten: de tijdstippen in het fragment waarop de antwoorden te horen zijn.
  • Als je geen link kan plaatsen, bv omdat het een raadsel is, dan leg je stap voor stap uit hoe je tot dat antwoord komt.
Antwoorden met bronvermelding

4.3. Puzzels

Als de opgave een woordpuzzel is of sudoku of iets in dat genre, dan is het antwoord enkel een INGEVULDE puzzel waaruit het antwoord blijkt (bv puzzelwoord, of code). We gaan echt niet met z'n allen elks 1 woordje in zo'n puzzel oplossen, doe normaal!
Antwoorden met opgeloste puzzel

4.4. Vraag hernemen

Als er meerdere vragen gesteld worden in de wedstrijd, herhaal dan de vraag waarvoor je het antwoord geeft, zodat we ook weten bij welke vraag het antwoord hoort. Dat is geen cijfer of "2de vraag" of iets in dat genre, maar de volledige vraag zoals ze ook gesteld wordt in de wedstrijd.
Antwoorden met de bijhorende vraag

4.5. Correcte antwoorden vanuit de wedstrijd zelf

Als een wedstrijd zelf aangeeft wat de correcte antwoorden zijn (bv na selecteren van een antwoord, of op het einde in een overzicht van alle antwoorden), dan zet je dit erbij als bronvermelding.
Anders worden deze verwijderd wegens ontbreken bronvermelding, en tellen ze niet mee voor quota (bv voor toegang schiftingslijst).

OPGELET: deze antwoorden moeten in de BEGINPOST/WEDSTRIJD staan, niet als reactie.
Andere (losse) antwoorden als reactie op de wedstrijd zullen in dat geval verwijderd worden. De poster moet daarbij ook duidelijk aangeven dat de antwoorden van de wedstrijd zelf komen (als bronvermelding).

4.6. Punten lijstquota

Een antwoord telt pas mee als punt voor lijstquota wanneer het antwoord volledig en correct gepost werd.
Dus met bronvermelding en/of scan (bv bij kruiswoordraadsels) en/of link/paginanummer (bv bij online magazines), ...

5. Een STEMWEDSTRIJD posten

Een wedstrijd waarin je als deelnemer stemmen of likes moet verzamelen post je ALTIJD in het forum Stemwedstrijden, nooit in Binnenlandse Wedstrijden.

Je volgt dezelfde stappen als in Een NIEUWE wedstrijd posten, maar houdt hierbij bijkomend rekening met de zaken hieronder.

5.1. Belgische organisatoren

Enkel wedstrijden georganiseerd door binnenlandse (Belgische) organisatoren zijn toegelaten. Dus geen buitenlandse!

5.2. Zelf stemmen verzamelen

Hier post je enkel wedstrijden waarbij je ZELF stemmen moet verzamelen.
Dus geen wedstrijden waarbij je iets anders (bedrijven, goede doelen, boeken, folders, etc) een stem of like moet geven.

5.3. Voor iedereen

De stemwedstrijd moet bij het posten nog open staan voor iedereen! Stemwedstrijden waarvan de inschrijvingsperiode reeds verlopen is worden verwijderd. Bv wedstrijden met eerst een inschrijvingsperiode, en dan een stemperiode kunnen enkel tijdens de inschrijvingsperiode gepost worden.

5.4. Persoonlijke link

De persoon die een stemwedstrijd plaatst, zet in het eerste bericht een algemene link zonder persoonlijke code en de algemene informatie over de wedstrijd.
Een persoonlijke link kan nadien als reactie onder de wedstrijd gepost worden. Ook andere leden kunnen hier hun persoonlijke link als reactie posten om stemmen te verzamelen.

Je persoonlijke link post je slechts 1x in een reactie, je komt dus niet meermaals om extra stemmen vragen in dezelfde stemwedstrijd!
Je post ook geen persoonlijke link voor iemand anders als reactie.

5.5. Reclame maken

Er wordt geen reclame gemaakt voor stemwedstrijden op andere onderdelen van dit forum.
Je kan wel jouw persoonlijke link(s) in je handtekening plaatsen zodat deze onder al jouw berichten op het forum zichtbaar zijn.
Actief vragen om stemmen via mail of pm is verboden.
Bij overtreding zal je persoonlijke link verwijderd worden uit de stemwedstrijd, uit je handtekening, en kan een ban gegeven worden voor de duur van de stemwedstrijd.

6. Een BETAALWEDSTRIJD posten

Een wedstrijd waarin je als deelnemer geld moet uitgeven om te kunnen deelnemen post je ALTIJD in het forum Betaalwedstrijden, nooit in Binnenlandse Wedstrijden.

Je volgt dezelfde stappen als in Een NIEUWE wedstrijd posten, maar houdt hierbij bijkomend rekening met de zaken hieronder.

6.1. Belgische organisatoren

Enkel wedstrijden georganiseerd door binnenlandse (Belgische) organisatoren zijn toegelaten. Dus geen buitenlandse!

6.2. Betalend

Betalend wil zeggen dat het geld kost om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd.
Bv je moet iets per post opsturen (postzegel betalen), of je moet ergens toegang betalen voor je kan deelnemen (ticket betalen), of een product/dienst aankopen om kans te maken (aankoop doen), enz
Betalend is NIET wanneer je gratis kan deelnemen maar geld moet uitgeven om van je prijs te kunnen genieten.
Bv je wint een korting van 250 euro bij minimum aankoop van 500 euro, of je wint tickets voor een beurs exclusief betalende parking, enz.

7. Een BUITENLANDSE wedstrijd posten

Een buitenlandse organisator post je ALTIJD in het forum Buitenlandse Wedstrijden, nooit in Binnenlandse Wedstrijden.

Je volgt dezelfde stappen als in Een NIEUWE wedstrijd posten, maar houdt hierbij bijkomend rekening met de zaken hieronder.
Wil dit zeggen dat je in de niet toegelaten wedstrijden geen kans maakt als Belg? Zeker niet, maar om het kaf van het koren te scheiden op dit forum laten we enkel wedstrijden toe waarover geen twijfel bestaat. De andere wedstrijden kan je meespelen op individuele basis. Schifters is en blijft in hoofdzaak een Belgische wedstrijdensite, geen internationale.

7.1. Gevalideerde organisatoren

Enkel wedstrijden van gevalideerde buitenlandse organisatoren zijn toegelaten, zie ook: Organisators die wel/geen Belgische deelnemers toelaten

7.2. Gratis opgestuurd of ervaringen

Enkel prijzen die GRATIS OPGESTUURD worden (fysieke prijzen, bv fles wijn, etc), of ERVARINGEN (bv etentje, overnachting) zijn toegelaten.
Dat geldt eveneens wanneer de prijs een waardebon is voor iets fysieks (bv wijnbox), wat je met die waardebon kan verkrijgen (indien geen ervaring) moet ZONDER KOSTEN opgestuurd worden naar België.

7.3. Filmtickets

Geen wedstrijden toegelaten voor filmtickets in buitenlandse cinemazalen.

7.4. Exclusief buitenland

Geen wedstrijden toegelaten voor prijzen die enkel als inwoner in het buitenland gebruikt kunnen worden (bv lokale streamingdiensten).

7.5. Klantwedstrijden, stemwedstrijden, betaalwedstrijden

Voor buitenlandse organisatoren zijn geen klantenwedstrijden/stemwedstrijden/betaalwedstrijden toegelaten (ook niet in die forumdelen).

8. Wat mag wel/niet gepost worden?

Niet alles kan zomaar gepost worden, helaas kom je ook vaak nep wedstrijden tegen of organisatoren die niet willen dat hun wedstrijden hier bekend gemaakt worden.
Ook zijn niet alle buitenlandse wedstrijden zinvol om hier te posten.

Wat wel kan en wat niet lees je hieronder.

Wanneer wedstrijden van een bepaalde organisator niet mogen gepost worden, om wat voor reden dan ook, proberen we dit zo goed mogelijk automatisch te blokkeren waar mogelijk. Je krijgt hier dan een melding van bij het posten. Respecteer dat dan ook, en zoek geen manier om de wedstrijd toch nog te kunnen posten.

8.1. Niet toegelaten organisatoren

Organisatoren uit de lijst hieronder mogen NIET gepost worden:

  • Alles georganiseerd door Marketing/Communication/Marktstudie bedrijven (Gowie, Basebuilder, BeOnWeb, ...)
  • Nep wedstrijden op social media (let op de URL, let op het aantal fans, creatiedatum van de pagina, ...).
  • Elke organisator waarbij een foutmelding gegeven wordt bij het posten dat deze niet toegelaten is.
  • Voor Buitenlandse organisatoren, zie: Organisators die wel/geen Belgische deelnemers toelaten

8.2. Taal van de wedstrijd

Wedstrijden die zowel in het Nederlands als in het Frans of andere taal worden aangeboden mogen ENKEL IN HET NEDERLANDS gepost worden.
Dit wil zeggen dat je elke andere taal achterwege laat bij het posten, enkel de Nederlandstalige versie overneemt.

8.3. Organisatoren met meerdere namen

Soms hebben organisatoren verschillende sites of social media pagina's naargelang de taal (Nederlands, Frans, ...)
Bij deze organisatoren, en wanneer ze hun wedstrijden op meerdere sites/pagina's organiseren, mag enkel de Nederlandstalige wedstrijd gepost worden, ongeacht of er verschillen zijn in de wedstrijd (vragen, enz). Als de Franstalige wedstrijd gepost wordt, zal deze altijd verwijderd worden wanneer de Nederlandstalige wedstrijd gepost wordt. Dit geldt dit ook voor andere talen dan Frans (bv Duits, etc).

Wanneer een wedstrijd enkel op bv de Franstalige site staat, mag deze uiteraard wel gepost worden.

Overzicht van NL/FR organisatoren waar we hier dan over spreken (geen limitatieve lijst, dit zijn slechts voorbeelden!):

  • Autogids = Le Moniteur Automobile
  • Proximus = Proximus
  • Plusmagazine = Plusmagazine
  • Gaël = Feeling
  • Femmes d'Aujourd'hui = Libelle
  • Déco Idées = Actief Wonen
  • Le Petit Moutard = Spring in 't Veld
  • Asmodee FR = Asmodee NL
  • Maxi Toys = Fun
  • VakantieVeilingen = VavaBit
  • Woonzorgweb = Seniorieweb
  • Fence Tuinmagazine = Jardins et Loisirs

8.4. Wedstrijden via meerdere websites

Wedstrijden die op meerdere websites georganiseerd worden mogen MAAR 1 KEER gepost worden.
Soms wordt een wedstrijd op meerdere websites of social media pagina's georganiseerd. Deze wedstrijd mag dan maar 1 keer gepost worden, en dus niet voor elke website waar deze op staat apart. Enkel de eerst geposte wedstrijd blijft staan, alle andere worden verwijderd. Dit geldt ook voor een wedstrijd die over meerdere vestigingen heen wordt georganiseerd. Je kan deze bijkomende links of vestigingen vermelden (VERBORGEN!) in de originele wedstrijdpost als reactie.

Overzicht van organisatoren die wedstrijden op meerdere websites organiseren (geen limitatieve lijst, dit zijn slechts voorbeelden!):

  • Autogids / Autowereld / Automagazine
  • Boxastic / Cocktail Express
  • Damhert Nutrition / Tagatesse
  • Focus WTV / Tendens TV
  • GVA / Nieuwsblad / HBVL (bv memoryspel)
  • La Libre / La DHnet
  • Marie-Claire / Elle
  • Renault / Dacia
  • Shedeals / Libelle / Femmes d'Aujourd'hui
  • TechPulse / Clickx / ZDnet

Uitzondering hierop:
Wedstrijden die op meerdere websites georganiseerd worden en apart mogen gepost worden:
  • Exellent / Expert / Selexion
    Er wordt bij elke van deze een prijs uitgereikt maar is AF TE HALEN in winkel naar keuze

8.5. Wedstrijden via meerdere vestigingen/filialen

Wedstrijden van ketens die via verschillende vestigingen en/of filialen worden georganiseerd mogen IN 1 WEDSTRIJDONDERWERP gepost worden.
Het gaat hier dan over een gelijkaardige wedstrijd die door verschillende vestigingen en/of filialen wordt aangeboden. De prijs is bij al deze wedstrijden hetzelfde of gelijkaardig, ongeacht of er per vestiging een winnaar geloot wordt.
Dit wil zeggen dat je als organisatornaam meegeeft dat het via "verschillende vestigingen" georganiseerd wordt, en alle wedstrijden van de verschillende vestigingen worden vervolgens als een reactie op deze wedstrijd gepost.

Typische voorbeelden hiervan zijn wedstrijden die door verschillende vestigingen van Comme Chez Nous, Intratuin, Jumbo, etc georganiseerd worden.
Deze worden dus niet apart gepost, maar binnen 1 algemeen wedstrijdonderwerp met daarin de links naar de wedstrijden bij de verschillende vestigingen.

8.6. Looptijd

Wedstrijden moeten minimaal nog 1 uur actief zijn.

8.7. Wedstrijden gericht op rechtspersonen of met professioneel karakter

Mogen niet gepost worden: wedstrijden gericht op rechtspersonen (bv zelfstandigen, vzw's, Unizo, ...) of waar rechtstreeks jobs of opdrachten uit volgen (bv miss verkiezingen, ...), of die duidelijk een professioneel karakter hebben (bv fotowedstrijd voor professionele fotografen, architecturale ontwerpwedstrijden, ...).
Wedstrijden voor ambtenaren of leerkrachten vormen een uitzondering hierop, omdat de doelgroep hiervan voldoende vertegenwoordigd is op Schifters.

8.8. Radio/TV/live streams

Mogen niet gepost worden: radio/TV/live stream wedstrijden. Dit wil zeggen: als je live naar de radio moet luisteren, een live tv uitzending moet kijken, een live stream moet luisteren/kijken om de vraag/opgave/opdracht/antwoord/codewoord te horen/zien, of wanneer het een onderdeel van de wedstrijd is om live op de radio of tv of stream mee te spelen. M.a.w. vanaf dat er een "live" aspect bij komt kijken.

Uitzondering hierop zijn wedstrijden waarbij je achteraf de uitzending nog kan herbeluisteren of herbekijken om mee te spelen.

8.9. Eerste X winnnen

Mogen niet gepost worden: wedstrijden die spreken over 'de eerste x personen die...', of waar geen wedstrijdaspect aan verbonden is om altijd te winnen (bv iedereen die formulier invult krijgt een ticket).

Al die "wedstrijden" moeten in het forum "Kostenloos" gepost worden, nergens anders.

8.10. Iedereen prijs

Mogen niet gepost worden: wedstrijden waar iedereen de prijs wint.
Een wedstrijd houdt in dat er deelnemers zijn die winnen en anderen die niet winnen. Een "wedstrijd" waar iedereen hetzelfde krijgt (bv iedereen 5% korting, of iedereen een ticket) is geen wedstrijd. Ook al moet er aan iets voldaan worden (bvb items zoeken op de site, gegevens invullen, etc).

Al die "wedstrijden" moeten in het forum "Kostenloos" gepost worden, nergens anders.

8.11. Reading challenges of leesclubs

Mogen niet gepost worden: Reading challenges of "wedstrijden" via leesclubs.

Al die "wedstrijden" moeten in het forum "Kostenloos" gepost worden, nergens anders.

8.12. Niet alle info beschikbaar

Mogen niet gepost worden: wedstrijden die nog niet gestart zijn en waar niet alle informatie beschikbaar is (opgave, prijs, startdatum, instructies, uitleg, enz).
Deze wedstrijden mogen pas gepost worden wanneer alle informatie beschikbaar is.

Wanneer wel alle informatie beschikbaar is, mag je deze wel posten, maar enkel wanneer je ook de STARTDATUM in het vak "prijs" vermeld (vanaf dd/mm).

8.13. Enquetes/onderzoeken

Mogen niet gepost worden: enquetes/onderzoeken waaraan prijzen gekoppeld zijn en georganiseerd door een marktstudiebureau (bv Insites, Roularta Research Services, BPost SelectPost, etc). SurveyMonkey is GEEN marktstudiebureau.

8.14. Tombola's

Mogen niet gepost worden: tombola's/wedstrijden, waarbij je een lotje/nummer/briefje/... moet kopen dat verder geen waarde heeft om vervolgens via loting kans te maken op een prijs.

8.15. Kortingen

Mogen niet gepost worden: wedstrijden waarbij je een korting kan winnen, indien de organisator zelf expliciet spreekt over een korting.

8.16. Buitenlandse organisatoren

Omdat het bij buitenlandse organisatoren niet altijd duidelijk is of Belgen ook kunnen winnen, en of prijzen opgestuurd worden, worden enkel gevalideerde organisatoren toegelaten. Welke dat zijn, welke sowieso niet toegelaten worden, en hoe je een nieuwe organisator kan valideren, kan je hier terugvinden: Organisators die wel/geen Belgische deelnemers toelaten

9. Waar op letten?

Sinds de start van Schifters (al in 2015!) zien we steeds dezelfde fouten terugkomen, steeds hetzelfde werk voor moderatoren, wedstrijden die steeds om dezelfde redenen verwijderd worden, enz.

Jij als poster kan dit vrijwel altijd ZELF VOORKOMEN door de nodige aandacht te besteden bij het posten van een wedstrijd en/of antwoord. Je kan nog zo vaak je verzuchtingen en ergernis posten dat een wedstrijd of antwoord weer maar eens verwijderd werd, maar een ideale wereld begint vooralsnog bij jezelf.

Zorg dus eerst dat je de richtlijnen en gedragscode op deze pagina goed doorneemt, en dat je wedstrijd en/of antwoord hieraan voldoet.

Om het met een cliché te zeggen: haast en spoed is zelden goed!

9.1. Post nalezen

We kunnen dit niet vaak genoeg benadrukken. Heel veel wedstrijden en/of antwoorden worden verwijderd omdat de poster niet de moeite doet om zijn of haar wedstrijd/antwoord na het posten nog eens na te lezen om te kijken of alles erin staat en er geen fouten gebeurd zijn. Fouten maken is menselijk, en je kan deze ook eenvoudig corrigeren door je post te wijzigen en de nodige aanpassingen te doen. Je bent ongetwijfeld heel enthousiast om na het posten van een wedstrijd aan de slag te gaan om al die andere wedstrijden te spelen, maar die vreugde is van korte duur als je wedstrijd verwijderd wordt omdat je niet de moeite nam om je post even na te lezen.

9.2. Interlinie

Het is fijn voor iedereen als de tekst die je post ook vlot leesbaar is. Gebruik daarom correcte interlinie, zorg voor blanco regels waar nuttig, zorg ervoor dat zinnen niet halfweg afgebroken worden.

FOUTE interlinie overal witregels    FOUTE interlinie nergens witregels    JUISTE interlinie

9.3. Fouten melden in andere wedstrijden/antwoorden

Merk je een fout op in de post van iemand anders? Dan kan je dit altijd melden bij de mods door op de meldknop (!) te drukken en een reden in te vullen.
Meldknop

Geef ook extra info voor de mods indien nodig. Wij gaan niet zoeken naar de correcte einddatum of correcte link als je deze als fout meldt.
Meldingen zonder de nodige bijkomende info worden genegeerd.
Reden van melding invullen

Zo help ook jij mee om van Schifters een betere wedstrijdsite te maken Goed bezig!

9.4. Gebruik van hoofdletters

Hoofdletters gebruik je bij het begin van een zin, of in een afkorting. Hoofdletters gebruik je niet OM EEN DEEL OF EEN VOLLEDIGE ZIN in hoofdletters te zetten. Op het internet staat dergelijk gebruik van hoofdletters gelijk aan luid roepen, en dat hoeft niet op Schifters. Dus ook al post een organisator een wedstrijd volledig of deels in hoofdletters, dat roepen laat je maar daar, en hier zet je het in normale vorm. Dit geldt ook voor titels van onderwerpen. Dit betekent niet dat je dan hoofdletters maar helemaal achterwege laat!

9.5. Volledig & duidelijk

Wat je post dient volledig te zijn, voorzien van alle info die nodig en nuttig is. Voor het eerste (nodig): zie hiervoor de verschillende onderdelen verder in deze handleiding. Voor het tweede (nuttig), stel je in de plaats van wie geen enkele context heeft. Bv als je een wedstrijd post, kan je wel netjes de juiste prijs, einddatum, vragen, enz posten. Maar als in de kleine lettertjes/reglement bijvoorbeeld vermeld staat dat de organisator het recht heeft om ingezonden foto's te gebruiken voor eigen gebruik, of dat ze bij de winnaar komen filmen of fotograferen, zet je dit soort zaken er ook bij. Niet iedereen zit te wachten om ongevraagd plots op te duiken in e.o.a. reclamecampagne of een camera- of fotoploeg over de vloer te krijgen. Ook als je zaken gratis aanbiedt of op zoek bent naar tickets, zorg je ervoor dat je aanbod of vraag volledig en duidelijk is. Dus niet simpelweg "tickets plopsa" aanbieden, maar specifieren hoeveel tickets, hoe lang ze nog geldig zijn, en voor welke van de plopsa parken ze kunnen gebruikt worden, enz. En als je een vraag stelt over de werking van Schifters post je niet simpelweg "hoe kan ik een wedstrijd posten?", maar je geeft bijkomende context en informatie over wat je al geprobeerd hebt en wat er juist niet lukt. En zo kunnen we nog veel voorbeelden vermelden, maar de essentie is dus: zorg dat wat je post volledig en duidelijk is.

9.6. Dubbele inhoud

Gebruik altijd eerst de zoekfunctie om te kijken of bv een wedstrijd al eerder gepost werd. Ook als je antwoorden geeft op wedstrijdvragen kijk je in de voorgaande reacties op die wedstrijd of het antwoord al eerder gegeven werd. En stel dat je toch per ongeluk iets dubbel post, verwijder het dan ook zelf, en wacht niet tot mods je boeltje komen opkuisen.