!!! BELANGRIJK !!!
Niemand zit te wachten op wedstrijden die er meerdere keren op staan, ook wij niet.
Gebruik daarom eerst de zoekfunctie om te controleren of de wedstrijd nog niet gepost werd door iemand anders.
Je post geen wedstrijd dubbel omdat er fouten in de reeds geposte wedstrijd staan!!
Zoeken doe je door bovenaan een trefwoord in te vullen in het tekstvak met daarin "Zoeken..."
Vul een trefwoord in om te kijken of de wedstrijd al gepost werd. Een goed trefwoord is de organisator (bv "HLN" of "Radio 2" enz) of een stuk van de prijs (bv "iPad" of "Xbox" enz). Zoek niet uitgebreid (bv volledige beschrijving prijs, lange organisatornamen, ...), want dan is de kans klein dat de wedstrijd vindt.
Druk dan op het vergrootglas naast het zoekvak om te zoeken en kijk in de zoekresultaten of je de wedstrijd terugvindt.
Controleer of de wedstrijd voldoet aan de voorwaarden:
Indien je de wedstrijd niet terugvindt in de zoekresultaten en voldoet aan de voorwaarden, dan kan je verder gaan met de stappen hieronder om de wedstrijd te plaatsen:
- Druk op de knop "Nieuw Onderwerp".
- Invullen doe je in de originele taal, zoals door de organisator aangeboden, waarbij Nederlands ALTIJD de voorkeur heeft als de organisator de wedstrijd in meerdere talen aanbiedt. Dus geen automatische of eigen vertaling!
- Vermijd woorden die volledig in hoofdletters staan, tenzij afkortingen, dat komt schreeuwerig over.
- Vul de verschillende velden in die van toepassing zijn op de wedstrijd.
Dus de organisator in het veld "Organisator", de prijs in het veld "Prijs", enz.
- Niet alle velden zijn verplicht, maar wel minstens:
- Soort wedstrijd
- Organisator
- Prijs
- Einde
- Link
- Uitleg/prijs
Velden die niet van toepassing zijn, laat je leeg.
Dus als er bv geen schiftingsvraag is, dan laat je dat veld leeg.
- Als je niet zeker weet hoe je een veld moet invullen, ga dan met je muis over het vraagteken bij het veld voor bijkomende info.
Hieronder overlopen we elk veld om toe te lichten hoe je deze invult:
2.1. Soort wedstrijd
Kies het bijpassende icoontje. Het eerste icoontje is voor een gewone wedstrijd (dus niet via social media). Voor een wedstrijd op Facebook kies je het Facebook icoontje, voor Instagram het Instagram icoontje, enz. Als een wedstrijd op meerdere social media platformen georganiseerd wordt (bv zowel op Facebook als op Instagram), dan geef je voorrang aan het icoontje dat eerst in de lijst staat (in dit geval dus Facebook), en post je de links naar dezelfde wedstrijd op andere social media platformen in het vak instructies.
2.2. Organisator
Hier vul je de organisator in van de wedstrijd. Let hierbij op de correcte schrijfwijze!
Dus niet "Radio2" maar wel "Radio 2", niet "disneylandparijs" maar wel "Disneyland Parijs", enz.
Gebruik geen vennootschapsvormen in de naam, dus geen NV, geen BVBA, geen SPRL, enz.
De naam van de organisator is NIET hetzelfde als website adres!
Dit veld dient ENKEL om de organisator naam in te vullen, geen data, geen locaties, geen rechtsvormen, geen alias van de organisator, enz enz. ENKEL de organisator naam, NIETS anders.
2.3. Prijs
Vul hier in wat je kan winnen. Wees volledig, maar vermijd overbodige tekst of zinnen zoals "Win een...", "geweldige", "fantastische", "knappe", enz en beperk je tot de essentie. Als je bv een overnachting kan winnen of tickets enz, vermeld je hier ook bij waar die overnachting (naam hotel/b&b/...) doorgaat of waarvoor je tickets (naam artiest/voorstelling/beurs, ...) kan winnen.
Wanneer de prijs over een evenement gaat, vermeld dan altijd de datum of data van het evenement in de prijs. Gebruik altijd 2 cijfers voor maand en dag in data!
Bv 08/01 of 10-20/10 of 15/11-15/12.
Als een wedstrijd nog niet begonnen is, vermeld je ook steeds de datum als "vanaf dd/mm" in dit vak.
Als een datum verder dan een jaar vanaf de huidige datum ligt, zet je er ook een jaartal bij (2 cijfers), anders niet.
Bv datum vandaag is 1 september 2024, en datum evenement is 3 november 2025, dan zet je 03/11/25. Dit om geen verwarring te scheppen met 3 november 2024 die nog niet voorbij is op datum vandaag.
2.4. Einde
Het einde van de wedstrijd kan op verschillende manieren verlopen:
2.4.1 Datum
In dat geval vul je de eindatum
tot en met in, en ook het
juiste einduur.
Voorbeelden:
- tot 30 november = 29/11 23u59
- op 30 november = 29/11 23u59
- tot 30 november middernacht = 30/11 23u59
- tot 30 november 0u00 = 29/11 23u59
Je kan de datum rechtstreeks invullen in dd/mm/jjjj formaat, of selecteren uit de kalender.
Het einduur kan je rechtstreeks invullen.
Neem steeds de vroegste einddatum die je vindt in een wedstrijd (controleer ook het wedstrijdreglement, als dat er is!)
2.4.2 Likes/shares
Op sociale media wordt de prijs dikwijls geloot bij een bepaald aantal likes of shares, bijvoorbeeld bij 1500 likes op de facebook pagina. Duid in dit geval dan "likes/shares" aan en vul het einddoel volledig in (bijvoorbeeld "1500 likes" of "200 shares")
Gebruik volgende schrijfwijze als einddoel bij deze wedstrijden:
- 500 likes = einde als de pagina 500 fans/likes/vind-ik-leuks heeft.
- 500 followers = einde als de pagina 500 followers/volgers heeft.
- 500 post likes = einde als de post 500x geliked werd (ongeacht met welke emoji, duim/hartje/...).
- 500 post shares = einde als de post 500x gedeeld werd.
- 500 post comments = einde als de post 500 reacties heeft.
2.4.3 Geen einddatum
Als er geen einddatum bekend is of het einde verloopt op een andere manier dan datum of likes/shares, selecteer dan "onbekend/anders".
Als je geen einddatum hebt, maar de wedstrijd staat in een magazine/krant/nieuwsbrief die een terugkerend patroon kent, gebruik dan de datum van de volgende editie als einddatum.
2.4.4 Geen concrete einddatum
Als er wel een einde wordt vermeld maar niet concreet, bijvoorbeeld "winnaar volgende week" of "winnaar op het einde van de week", gebruik dan die informatie als (richt)einddatum. Volgende week begint op maandag, dus einddatum is dan zondag 23u59. Einde van de week is zondag, dus einddatum is dan zaterdag 23u59.
Enkele voorbeelden, en hoe we deze hier op Schifters interpreteren:
- Morgen = tot en met vandaag 23u59
- Volgende week = tot en met zondag 23u59
- Dit weekend = tot en met vrijdag 23u59
- Volgende maand = tot en met laatste dag huidige maand 23u59
- Over een week = postdatum wedstrijd + 1 week (dus bv gepost op dinsdag = tot en met maandag 23u59 volgende week)
- Morgenmiddag = tot en met morgen 11u59
- Vrijdag in de namiddag = tot en met vrijdag 11u59
- Zaterdagavond = tot en met zaterdag 17u59
- Maandagmorgen = tot en met zondag 23u59
- Enz.
2.5. Link
Vul hier de rechtstreekse link naar de wedstrijd in. Dit kan een formulier op de website zijn, of een post op facebook, enz.
Om een directe link naar een post op facebook of instagram te krijgen, zie Hoe vind ik de directe link van een Facebook wedstrijd? of Hoe vind ik de directe link van een Instagram wedstrijd?
De link mag geen referral/persoonlijke link zijn waarmee je zelf extra kansen/stemmen verzamelt of waarmee jouw persoonlijke gegevens gekoppeld worden.
Als je stemmen wil verzamelen, kan je jouw persoonlijke link of verwijzing naar jouw inzending posten als reactie op de wedstrijd.
Als de wedstrijd niet online staat, of niet zichtbaar (bv in een nieuwsbrief) geef dit dan ook aan, bv "uit de krant" of "via nieuwsbrief", enz.
Je zet NOOIT simpelweg een verwijzing naar de algemene website van de organisator, omdat je geen rechtstreekse wedstrijdlink hebt!
2.6. Enkel klanten
Als een wedstrijd enkel door bestaande klanten kan gespeeld worden, vink dit dan aan.
Bijvoorbeeld wanneer je een lidnummer of klantnummer moet invullen, of wanneer duidelijk aangegeven staat dat enkel klanten kunnen meespelen.
Je vinkt dit NIET aan wanneer een aankoop moet gedaan worden, of wanneer de wedstrijd voor geregistreerde leden is, waar iedereen nog vrij voor kan aanmelden/inschrijven om deel te nemen.
Zie ook: Wat is het verschil tussen een klanten wedstrijd en betaalwedstrijd?
2.7. Specifieke doelgroep
Als een wedstrijd gericht is op een specifieke doelgroep, bv enkel kinderen, of enkel inwoners uit bepaalde regio's, vink dit dan aan en vul de doelgroep in.
Bij wedstrijden van regionale televisiestations zijn de wedstrijden ALTIJD gericht op de kijkers die binnen hun "uitzendregio" vallen.
Vink dit ook aan als een prijs enkel binnen een bepaalde regio geleverd wordt (bv ontbijt aan huis etc).
Vink dit NIET aan als enkel klanten kunnen deelnemen, hiervoor gebruik je het vinkje "enkel klanten"!
Hou het zinvol, bij een wedstrijd voor een proefrit met een wagen zet je dus niet "mensen met een rijbewijs"... Het doelpubliek is daar duidelijk o.b.v. de prijs.
2.8. Herhalend
Wanneer een wedstrijd steeds opnieuw georganiseerd wordt, of in verschillende rondes loopt, duid hier dan aan in welk ritme dit gebeurt.
Als je bijvoorbeeld elke maandag kan meespelen, dan duid je hier "wekelijks" aan.
Voor meer info, zie: Wanneer is een wedstrijd herhalend en wanneer niet?
2.9. Afhalen/langsgaan
Als je de prijs moet afhalen, of je moet ergens langsgaan om te kunnen deelnemen, dan vink je dit aan en vul het adres of adressen in.
Ook als je ergens moet langsgaan om van je prijs te genieten (bv een wellness, overnachting, etentje, ...) vink je dit aan.
Voor social media wedstrijden (Facebook, Instagram, Twitter, etc) bij lokale handelaars vink je dit ALTIJD aan.
Als de organisator een webshop heeft, hoef je dit niet aan te vinken, tenzij duidelijk vermeld staat dat je moet afhalen (controleer altijd het wedstrijdreglement!).
Een adres is ALTIJD concreet, met straatnaam en huisnummer en postcode, dus niet enkel een plaatsnaam.
Wanneer je bij een keten kan kiezen uit alle beschikbare locaties, mag je ook een link plaatsen naar een overzicht van alle adressen/locaties.
Voor meer info, zie: Wanneer moet ik afhalen/langsgaan aanvinken en adres invullen?
2.10. Uitleg/prijs
Geef hier alle nuttige info over de wedstrijd en de prijs. Wat kan je winnen? HIER MOET MINSTENS EEN VERMELDING STAAN VAN DE PRIJS/PRIJZEN DIE GEWONNEN KUNNEN WORDEN! Dit mag als tekst of als foto (maar ALTIJD zonder instructies!).
Het is niet nodig om de volledige geschiedenis/achtergrond van een prijs erbij te zetten, enkel de info die echt over de wedstrijd en de prijs gaat.
Wanneer de wedstrijd een begindatum en/of einddatum vermeldt (bv in de tekst of in het reglement), dan neem je deze ook over in het vak uitleg! Dit is bv vaak het geval bij social media wedstrijden, genre "op 6 december trekken we de winnaar", dus die zet je ook in dit vak. Je kan deze info ook vaak terugvinden in het wedstrijdreglement.
Dit is geen screenshot van de wedstrijdtekst, altijd gewone tekst, eventueel aangevuld met foto/screenshot.
ZET HIER NOOIT LINKS OF VRAGEN OF ANTWOORDEN OF INSTRUCTIES HOE JE KAN DEELNEMEN/WINNEN!
Gebruik steeds correcte en leesbare interlinie in je tekst!
Zie hiervoor: Interlinie
2.11. Vragen/antwoorden/instructies
Als er wedstrijdvragen of instructies zijn, zet dan ALLE vragen en/of VOLLEDIGE instructies in dit vak.
HIER KOMT GEEN UITLEG OVER DE PRIJS OF ANDERE ZAKEN (bv een einddatum, etc), ENKEL VRAGEN MET ANTWOORDMOGELIJKHEDEN EN/OF INSTRUCTIES!
Dit is geen screenshot van de wedstrijdtekst, altijd gewone tekst, eventueel aangevuld met foto/screenshot.
Als de opgave vergezeld wordt van een foto/afbeelding (bv zoek de verschillen, hoeveel items tel je op de foto, waar is de foto genomen, enz, enz), dan post je ALTIJD deze foto(s) erbij! En dit altijd als foto/afbeelding, dus NOOIT als link naar de foto/afbeelding.
Als een wedstrijd ook op andere platformen wordt aangeboden (bv zowel op Facebook als op Instagram, Tiktok, Twitter, andere websites, etc), of bij andere vestigingen (bv websites of social media van andere vestigingen), dan zet je hier ook ALLE andere links waar je kan deelnemen (dus ook de instagram link, twitter link, website adressen, etc). Ook al staat er niets in de wedstrijd vermeld van deelname via andere platformen (bv geen vermelding instagram in een facebook post), je kijkt altijd ZELF na of de wedstrijd ook op andere platformen loopt, minstens op Instagram en Facebook.
Je zet hier ALLE vragen met ALLE eventuele antwoordmogelijkheden!
Als de wedstrijd het juiste antwoord zelf aangeeft, is het juiste antwoord in het vet vermelden bij elke vraag VERPLICHT.
Als de wedstrijd niet zelf de juist antwoorden aangeeft, en als je de antwoorden weet, mag je deze ook direct in het vet aangeven.
Volg hierbij dezelfde richtlijnen waar een antwoord aan moet voldoen zoals vermeld in: Een ANTWOORD posten in een wedstrijd.
Eventuele bijkomende instructies (bv email sturen, spel spelen, etc) om mee te spelen met de wedstrijd plaats je ook in dit veld.
Scan/screenshot is ALTIJD nodig wanneer de uitleg en/of opgave/antwoord niet online toegankelijk is (bv op in een nieuwsbrief, een flyer, in een offline magazine, ...). Dit geldt ook voor nieuwsbrieven waarbij de wedstrijd enkel toegankelijk is via de nieuwsbrief! Voor opgave/vragen is dit altijd IN DE BEGINPOST of post van de nieuwe ronde bij terugkerende wedstrijden, bij antwoorden altijd in de post waarin het antwoord gegeven wordt.
Wanneer je enkel kan deelnemen met een algemeen codewoord/lezerscode, dan vermeld je dit codewoord ook in dit vak.
Bij een wedstrijd uit een online magazine post je ALTIJD de link naar het online magazine, alsook het paginanummer waarop we de wedstrijd kunnen terugvinden.
Als er een schiftingsvraag is plaats je die niet hier, maar in het veld "schiftingsvraag"!
Gebruik steeds correcte en leesbare interlinie in je tekst!
Zie hiervoor: Interlinie
2.12. Schiftingsvraag
Als er een schiftingsvraag is, plaats deze dan hier, en niet niet in het vorige veld!
Als er geen schiftingsvraag is, laat je dit veld leeg.
Je kan hier ook afbeeldingen plaatsen d.m.v. de [img]url naar de afbeelding[/img] tags.
2.13. Wedstrijd insturen
Wanneer alle bovenstaande velden correct ingevuld zijn, druk dan op de knop "Verstuur" om de wedstrijd te posten.
Als er fouten gedetecteerd worden, zal je foutmeldingen zien met info wat je moet aanpassen.
Als geen fouten gevonden werden, is de wedstrijd gepost.
KIJK NA HET POSTEN OOK JE WEDSTRIJD NA!
Bijvoorbeeld op schrijffouten, of teksten die onvolledig zijn, facebook icoontje vergeten, enz.
Kijk ook in het blok onder de wedstrijd, waar vergelijkbare wedstrijden getoond worden, want misschien zie je daar plots dat de wedstrijd wel al gepost werd (mogelijk terwijl jij deze aan het posten was). In dat geval verwijder je ZELF je wedstrijd om geen dubbele wedstrijden te laten staan.