Adblockers

Een fout opgemerkt op Schifters? Een probleem bij het gebruik van Schifters? Een goed idee om Schifters nog beter te maken? Laat het ons weten. Hier enkel zaken over Schifters aub.

Moderator: Zjef

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Adblockers

Bericht door Zjef »

Probeer het hier eens uit:
https://test.adminforge.de/adblock.html

En probeer dan die site als uitzondering toe te voegen.
Het resultaat zou moeten zijn dat je van (overwegend) groen, naar (overwegend) rood gaat omdat alle advertenties doorkomen.
Als dat niet lukt, is dat ook de reden waarom het hier niet lukt.

djietie
Kenner
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 30 aug 2015, 15:55
Wedstrijden dit jaar: 31 (#76)

Re: Adblockers

Bericht door djietie »

Beste, ik heb geen melding van Adblock, maar kan niet op het forum. Hoe kan dit opgelost worden?

joris
Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 13:45
Wedstrijden dit jaar: 36 (#64)

Re: Adblockers

Bericht door joris »

Zjef schreef: di 07 nov 2023, 14:30 Probeer het hier eens uit:
https://test.adminforge.de/adblock.html

En probeer dan die site als uitzondering toe te voegen.
Het resultaat zou moeten zijn dat je van (overwegend) groen, naar (overwegend) rood gaat omdat alle advertenties doorkomen.
Als dat niet lukt, is dat ook de reden waarom het hier niet lukt.
Zonder uitzondering toe te voegen krijg ik al overwegend rood:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Adblockers

Bericht door Zjef »

joris schreef: wo 08 nov 2023, 17:14 Zonder uitzondering toe te voegen krijg ik al overwegend rood:
Kijk dan eens onder die cirkel, daar staan de verschillende reclame bronnen opgelijst.
De eerste is Google. Als je daarop klikt, wat zie je dan?

joris
Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 13:45
Wedstrijden dit jaar: 36 (#64)

Re: Adblockers

Bericht door joris »

Nu ziet het er zelfs zo uit:
Afbeelding

Het moet ergens iets met AGH te maken hebben, zal het eens in die community vragen.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Adblockers

Bericht door Zjef »

joris schreef: zo 12 nov 2023, 17:52 Het moet ergens iets met AGH te maken hebben, zal het eens in die community vragen.
Geen idee wat AGH is, maar als je voorlopig verder kan met je zoektocht is dat een goede zaak.
Zo zie je maar dat die adblockers tegenwoordig niet meer zo simpel zijn als ze vroeger waren. Wij geven info voor de meest gebruikte adblockers, maar er zijn nog zoveel andere beschikbaar vandaag de dag, dat het onbegonnen werk is om ze allemaal te documenteren (en daarvoor bestaat Google uiteindelijk).

Je moet trouwens op die Google Ads klikken, daar hangen enkele urls onder die gecheckt worden. Al die urls moeten rood staan.
Ik heb gemerkt dat hij het hoofditem (Google Ads) rood zet als er minstens 1 van die urls niet geblokkeerd wordt. Dus het kan best zijn dat het rood staat, maar dat er toch enkele urls wel geblokkeerd worden. Dat weet je pas als je het openklikt om de details te zien.

joris
Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 13:45
Wedstrijden dit jaar: 36 (#64)

Re: Adblockers

Bericht door joris »

AGH is AdGuardHome.
Een heel handige tool, vergelijkbaar met PiHole.
Dat is een mooi stukje software dat je op een RaspberryPi installeert en alle internetverkeer filtert.

Ik heb het hele domein "gewhitelist" in AGH, maar toch maakt jullie detector hier een punt van. Nu zet ik AGH dus compleet uit voor de tijd dat ik wedstrijden invul. Jammer, want daardoor is de blocker ook elders uit.

Ik heb er totaal geen problemen mee om advertenties toe te laten op schifters, jullie overdrijven niet, dus het stoort niet.

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Adblockers

Bericht door Zjef »

joris schreef: zo 12 nov 2023, 18:06 AGH is AdGuardHome.
Een heel handige tool, vergelijkbaar met PiHole.
Dat is een mooi stukje software dat je op een RaspberryPi installeert en alle internetverkeer filtert.

Ik heb het hele domein "gewhitelist" in AGH, maar toch maakt jullie detector hier een punt van. Nu zet ik AGH dus compleet uit voor de tijd dat ik wedstrijden invul. Jammer, want daardoor is de blocker ook elders uit.

Ik heb er totaal geen problemen mee om advertenties toe te laten op schifters, jullie overdrijven niet, dus het stoort niet.
Als het vergelijkbaar is met PiHole, dan kan ik je zeggen dat je daarmee een lastige opdracht zal krijgen.
In het geval van PiHole kan je geen uitzondering maken voor een specifieke site, zoals je dat met die browser extensies wel kan doen. Dat is een "alles of niets" toepassing. Dus probeer als eerste test zeker eens om dat volledig uit te schakelen. Als het dan wel naar wens werkt, dan weet je iig dat daar de oorzaak zit. Het klopt dat we daar vroeger wel rond konden werken, zodat je er geen last van had met dergelijke software, maar dat werkte al een paar maanden niet meer, dus is recent aangepast geweest naar een meer striktere vorm van controle, en daarmee houdt het voor software als PiHole helaas mee op dan. Geen idee hoe dat met AGH dan precies werkt, maar dat zijn iig mijn ervaringen met PiHole.

Bijkomende toelichting zoals het in PiHole werkt, en volgens wat jij beschrijft ook in AGH:
Die raspberrypi krijgt gewoon netwerk requesten, en gaat adhv regels bepalen of een request wel of niet door mag gaan. Die kan niet zien van waar die request komt (bv Schifters.be vraagt ads van Google op), die ziet gewoon een request voor ads passeren (bv geef mij ads van Google), en blokkeert dat dan gewoon. Dus schifters.be whitelisten daar gaat geen effect hebben, want de netwerk requests gaan naar Google in dit geval, niet naar schifters.be. En je kan geen onderscheid maken tussen een site die zich gedraagt (schifters.be) qua aantal advertenties, en een site die overdrijft. Dat zijn gewoon requests naar Google ads en die worden simpelweg allemaal geblokkeerd.

joris
Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 13:45
Wedstrijden dit jaar: 36 (#64)

Re: Adblockers

Bericht door joris »

Bij mij werkte het tot een 2-tal weken geleden.
Ik kan domeinen whitelisten, maar jullie plaatsen advertenties die buiten het domein gehost zijn, dus dat zal het probleem zijn.
Ik zal er aan moeten denken om AGH telkens compleet uit te schakelen voordat ik aan wedstrijden mee doe.
Bedankt om mee te denken, maar denk ook dat dit de enige werkbare oplossing is. :thumb:

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Adblockers

Bericht door Zjef »

Voor AGH, proberen waard:
https://www.reddit.com/r/AdGuardHome/co ... ngle_site/

Mij niet duidelijk of je op die manier alles van Google ads toelaat overal, of specifiek voor schifters een regel kan maken voor Google ads.
Laat het zeker weten, want dan gooi ik mijn PiHole buiten en gebruik ik AGH voortaan :-D

Een alternatief, maar best extreem, kan zijn om voor Schifters (en alle andere sites waar je ads wil toelaten) een andere browser te gebruiken, waar je de DNS settings niet op AGH/PiHole instelt. Dus een browser die op de standaard manier werkt, en niet door die raspberrypi passeert.

Plaats reactie