Wat is je ergernis op dit moment?

Hier kun je praten over alles, maar hou het vriendelijk.

Moderator: Miss Jones

Gebruikersavatar
Sweetvoice
Gevorderde
Berichten: 4242
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 23:38
Wedstrijden dit jaar: 160 (#7)

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door Sweetvoice »

Zjef schreef: ma 12 feb 2024, 16:33
Sweetvoice schreef: ma 12 feb 2024, 14:17 https://nl.imgbb.com/ dat het regelmatig laat afweten waardoor de geposte foto´s onzichtbaar worden
imgur gebruiken, dat in combinatie met greenshot als programma, en screenshots maken en uploaden was nog nooit zo gemakkelijk.
Ik denk dat imgbb wellicht kijkt naar hoe vaak een afbeelding opgevraagd wordt, en als dat onder een bepaald aantal zakt de foto's opkuist want ze kunnen ook niet eeuwig die foto's bewaren. Imgur gaat ook zoiets doen iig. Dus als ze initieel werken en nadien niet meer, dan is de foto niet populair genoeg en worden ze opgekuist. Dat wil dan wellicht ook zeggen dat de wedstrijd hier niet vaak genoeg geopend werd, want dan wordt die afbeelding wel elke keer opgevraagd. Geen idee hoe vaak het moet zijn om populair genoeg te zijn, maar zo werken die gratis diensten iig wel.
Ik gebruik zelf https://postimages.org/ en daarbij heb ik het nog niet opgemerkt dat de afbeeldingen verdwijnen.
Imgur kan je niet gebruiken op de gsm als ik het goed voor heb

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door Zjef »

Sweetvoice schreef: ma 12 feb 2024, 18:30 Ik gebruik zelf https://postimages.org/ en daarbij heb ik het nog niet opgemerkt dat de afbeeldingen verdwijnen.
Imgur kan je niet gebruiken op de gsm als ik het goed voor heb
Imgur zelf kan je ook op een gsm gebruiken, hebben ook een app.
Zelf gebruik ik het niet voor gsm, dus kan er verder niets over zeggen.

Greenshot daarentegen is idd niet beschikbaar voor gsm. Er zijn zeker apps beschikbaar om screenshots te maken op een gsm, maar bij mijn weten geen die dezelfde koppeling met imgur aanbiedt zoals greenshot.

jo007ris
Gevorderde
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 06 mar 2015, 20:51
Wedstrijden dit jaar: 67 (#19)

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door jo007ris »

Het groeiend aantal fake FB-wedstrijden.
Denk je een leuke wedstrijd te zien, dan blijkt dat op een nagemaakt profiel te staan.

jo007ris
Gevorderde
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 06 mar 2015, 20:51
Wedstrijden dit jaar: 67 (#19)

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door jo007ris »

[*]
jo007ris schreef: wo 28 feb 2024, 08:05 Het groeiend aantal fake FB-wedstrijden.
Denk je een leuke wedstrijd te zien, dan blijkt dat op een nagemaakt profiel te staan.
bij deze uitgelegd : waarom dat steeds meer een probleem is : https://www.hln.be/tech/belgen-denken-d ... ~a713d3d0/

Gebruikersavatar
Sam
Gevorderde
Berichten: 1884
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 08:34
Wedstrijden dit jaar: 12 (#155)

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door Sam »

jo007ris schreef: vr 01 mar 2024, 15:43 [*]
jo007ris schreef: wo 28 feb 2024, 08:05 Het groeiend aantal fake FB-wedstrijden.
Denk je een leuke wedstrijd te zien, dan blijkt dat op een nagemaakt profiel te staan.
bij deze uitgelegd : waarom dat steeds meer een probleem is : https://www.hln.be/tech/belgen-denken-d ... ~a713d3d0/
Helaas, voorbehouden voor abonnees :-|

Gebruikersavatar
wuyten_d
Gevorderde
Berichten: 1831
Lid geworden op: do 12 okt 2017, 22:54
Locatie: Berlaar
Wedstrijden dit jaar: 39 (#53)
Contacteer:

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door wuyten_d »

Belgen denken dat ze mobilhome winnen, maar lopen in de val van ‘li­ke-far­ming’: “Als je meedoet, zetten de oplichters je op een lijst”
3.600 reacties en al 7.800 keer gedeeld: op Facebook doet een winactie veel Belgen dromen. De prijs? Een mobilhome met airco, een keukentje en een luxueus bed. Klinkt heerlijk, en dat weten de oplichters achter de actie ook. Hoe gaan de cybercriminelen te werk? En aan welke gevaren stel je je bloot als je meedoet? HLN-techexpert Kenneth Dée: “Je geeft het signaal dat je vatbaar bent voor oplichting.”

Het bedrijf ‘Camper Life’ organiseert al twee weken een winactie waarbij ze een luxueuze mobilhome weggeven. Ze verklaren dat de vrouw die de winactie normaal won, geen contact met hen opnam om haar prijs te verzilveren. Nu is ‘Camper Life’ zo gul om de camper aan iemand anders te schenken: de kampeerwagen wordt zelfs gratis geleverd tot aan jouw deur. “We hebben geen andere keuze dan de prachtige autocaravan opnieuw weg te geven aan iemand die ‘mij’ deelt en reageert voor woensdag 28 februari om 21:00 uur”, lezen we in het Facebookbericht.

En dat berichtje op Facebook lijkt wel héél populair te zijn: de post verscheen op 14 februari online en werd op twee weken tijd makkelijk 7.800 keer gedeeld en verzamelde 3.600 reacties. Blijkbaar willen heel wat mensen graag die mobilhome winnen. Helaas, want ‘Camper Life’ is een mooie schuilnaam voor online oplichters.

Hoe halen de oplichters hier winst uit?
De winactie van ‘Camper Life' is een schoolvoorbeeld van like-farming. Door valse winacties te organiseren, zorgen de eigenaars van de Facebookpagina voor een snelle groei van hun account. “En Facebookpagina’s met aanzienlijk wat likes en volgers zijn veel geld waard”, vertelt techexpert Kenneth Dée. “Er is echt een handeltje met die pagina's. Cybercriminelen kopen zo’n pagina met een groot bereik, die ze dan gebruiken om mensen te misleiden. Oplichters verdienen grof geld aan de verkoop van zulke populaire pagina's.”

Vaak veranderen de nieuwe eigenaars dan op een gegeven moment de titel en foto van de pagina. Er verschijnen dan fake advertenties, met een link naar bijvoorbeeld phishing websites of verdachte cryptopagina's. Zo proberen de hackers uiteindelijk gevoelige data en je bankgegevens te ontfutselen. Maar die Facebookpagina’s kunnen echt op verschillende manieren tot misbruik leiden.”

Naast like-farming kunnen de makers van de fake winactie zelf ook misbruik maken van de interactie. De cybercriminelen nemen dan via Facebook Messenger contact op met de deelnemers. ‘Camper Life' zal dan verklaren dat je de winactie gewonnen hebt en je vervolgens een link doorsturen naar een valse website. Daar proberen de oplichters je bankgegevens en -codes te ontfutselen.

Loop je risico als je het bericht deelt of liket?
Je deed per ongeluk mee met een winactie die er net iets te aantrekkelijk uitzag. Zit je dan meteen in een gevaarlijke positie voor oplichting? “Er is geen direct risico verbonden aan jouw interactie met dat bericht op sociale media”, vertelt Kenneth Dée. “Maar je versterkt natuurlijk wel het criminele gebruik van zulke Facebookpagina’s. Ik raad aan om op geen enkel moment zo’n bericht op sociale media te liken of te delen.”

Hackers halen ook veel informatie uit wie interactie heeft met het winactiebericht. “Door de pagina een like te geven of te delen, help je de eigenaars niet alleen bij like-farming. Het geeft ook een indicatie dat je misschien wel goedgelovig bent en makkelijk in oplichting trapt. De criminelen kunnen een lijst opstellen met al de mensen die in de winactie trapten, om die zo in de toekomst nog eens te benaderen voor phishing.”

Het is vooral een psychologisch spelletje
Het is toch opmerkelijk dat duizenden mensen niet beseffen dat het bij ‘Camper Life' om een ongeloofwaardige winactie gaat. “Bij like-farming willen de oplichters heel veel interactie uitlokken voor een zo groot mogelijk bereik. Je moet vrienden taggen en reageren, meestal binnen een fake deadline. Die tijdsdruk geven de criminelen om een gevoel van urgentie te creëren. Je krijgt dan het gevoel dat je móét meedoen, anders loop je de prijs mis.”

Like-farming via winacties is dus vooral een psychologisch spelletje. Want mensen zien liken, doet liken. “Het kan zijn dat de cybercriminelen initieel likes kopen bij zogenaamde clickfarms (laagebetaalde werknemers die ingehuurd zijn om voortdurend bepaalde pagina's te liken, red). Zo starten de Facebookpublicaties meteen met heel wat populariteit. Mensen zien dan dat het bericht al veel geliket werd, waardoor ze zelf ook makkelijker klikken”, vertelt Kenneth Dée.

Gebruikersavatar
Sam
Gevorderde
Berichten: 1884
Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 08:34
Wedstrijden dit jaar: 12 (#155)

Re: Wat is je ergernis op dit moment?

Bericht door Sam »

wuyten_d schreef: za 02 mar 2024, 17:04 ...
Toont maar weer het belang aan van een pagina even te onderzoeken :thumb:

Plaats reactie