Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Een fout opgemerkt op Schifters? Een probleem bij het gebruik van Schifters? Een goed idee om Schifters nog beter te maken? Laat het ons weten. Hier enkel zaken over Schifters aub.

Moderator: Zjef

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door Zjef »

In het nieuwe jaar hebben we de ergernissen van het voorbije jaar onder de loep genomen, en daarom volgende aanpassingen gemaakt om wedstrijdposts te posten zonder telkens dezelfde fouten of aanpassingen te moeten maken.

1/ Wedstrijden op verschillende social media platformen
Aangezien meer dan de helft van wedstrijden op facebook ook op instagram kunnen meegespeeld worden, en omgekeerd (instagram wedstrijden ook op facebook), kijk je ZELF na of de wedstrijd ook op instagram of facebook loopt om ineens ook die links erbij te posten. Dus ook al staat het niet expliciet vermeld in een facebook wedstrijd dat je ook op instagram kan meespelen (of omgekeerd), dat is geen excuus om niet zelf even te checken of dat het geval is om dan die link erbij te zetten.

Zie ook: 2.11. Vragen/antwoorden/instructies

2/ Antwoorden met bronvermelding wanneer er tips gegeven worden in een wedstrijdvraag
Als een wedstrijdvraag komt met een link naar een tip (een online artikel etc), dan staaf je je antwoord ook met die link als bronvermelding, en ga je niet ergens naar een obscure website in Google zoeken om je antwoord te vinden. Dus enkel antwoorden gestaafd obv de gegeven link als tip in de wedstrijdvraag worden aanvaard vanaf nu.

Zie ook: 4.2. Bronvermelding

3/ Tekst ipv afbeeldingen bij vakken uitleg en instructies
In de vakken uitleg/prijs en vragen/antwoorden/instructies post je in de eerste plaats tekst, en niet enkel afbeeldingen. Het lijkt misschien handig en onschuldig om hier gewoon een screenshot te plaatsen, maar daardoor kan je ook niet meer zoeken op de tekst (want een afbeelding is geen tekst), en dergelijke afbeeldingen gaan na verloop van tijd ook niet meer werken, waardoor je helemaal geen info meer hebt van die wedstrijd. Dus altijd tekst overnemen voor zover de wedstrijd ook tekst aanbiedt, en dat kan je eventueel altijd nog aanvullen met een foto of screenshot, maar tekst willen we voortaan ook als tekst zien dus.

Zie ook:
2.10. Uitleg/prijs
2.11. Vragen/antwoorden/instructies

4/ Algemene toevoegingen
Dit zijn geen nieuwe regels, maar voor sommige leden mag alles als het niet in een gedragscode staat, dus hebben we ze maar toegevoegd...
Dus aanvullingen die voor niemand nieuw zouden mogen zijn.

Zie ook:
- 9.4. Gebruik van hoofdletters
- 9.5. Volledig & duidelijk
- 9.6. Dubbele inhoud

hospital
Lid
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 10:17
Wedstrijden dit jaar: 3 (#180)

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door hospital »

hallo,
Ik vindt dit jammer sommige mensen hebben enkel Instagram of enkel facebook deze vallen dus nu uit de boot jammer.
er woreden meestel 1 winaar voor facebook en instagram gezet dus ik zou deze apart houden in de wedstrijden.
alvast voor iedereen prettige feesten en vreugdevol 2024.
Ik wil tevens ook iedereen bedanken voor voor het forum schifters bedankt voor jullie inzet en empathie

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door Zjef »

hospital schreef: ma 01 jan 2024, 16:57 hallo,
Ik vindt dit jammer sommige mensen hebben enkel Instagram of enkel facebook deze vallen dus nu uit de boot jammer.
er woreden meestel 1 winaar voor facebook en instagram gezet dus ik zou deze apart houden in de wedstrijden.
alvast voor iedereen prettige feesten en vreugdevol 2024.
Ik wil tevens ook iedereen bedanken voor voor het forum schifters bedankt voor jullie inzet en empathie
De reden hiervoor is dat de andere link toch nooit gepost wordt, dus dat is het resultaat van hoe leden hier zaken wel/niet posten.
Mochten andere leden telkens de overige links aanvullen in dergelijke wedstrijden, had dit vandaag hierboven ook niet gestaan als wijziging.
En even vaak wordt er maar 1 winnaar over zowel facebook als instagram getrokken, en gaat het dus om 1 wedstrijd en geen 2. Ze uit elkaar trekken wanneer er wel aparte winnaars getrokken worden heeft ook geen meerwaarde (tenzij voor jullie om nog sneller dan het eerste half uur van de maand een quota bij elkaar posten). Dat is gewoon nog steeds 1 wedstrijd, waar dan 2 winnaars (1x facebook, 1x instagram) getrokken worden ipv 1 winnaar.

Er worden nu al ontzettend veel wedstrijden van facebook en/of instagram niet gepost, dus als je verlegen zit om een wedstrijd om toegang verborgen blokken te zien of quota voor de lijst, post dan een van die vele ontbrekende wedstrijden.

hospital
Lid
Berichten: 199
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 10:17
Wedstrijden dit jaar: 3 (#180)

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door hospital »

hallo,
Dat is natuurlijk ook waar, alvast een prettig 2024 voor iedereen en veel prijswinsten dit jaar.
Alvast veel sympathie voor iedereen en bedankt voor jullie inzet.
Groetjes hospital

atsirk
Kenner
Berichten: 1361
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 22:55
Locatie: West-Vlaanderen
Wedstrijden dit jaar: 48 (#31)

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door atsirk »

Ik zit op FB en Instagram nu ook.
Maar TikTok en Twitter moet ik dat nu ook volgen?

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door Zjef »

atsirk schreef: ma 01 jan 2024, 18:22 Ik zit op FB en Instagram nu ook.
Maar TikTok en Twitter moet ik dat nu ook volgen?
Voor Tiktok en X (Twitter) zien we slechts heel sporadisch een wedstrijd passeren, dus dat zijn geen platformen die vaak gebruikt worden voor wedstrijden. Het gaat in die regel vooral om Facebook en Instagram, wat momenteel de populairste platformen zijn voor social media als het gaat over wedstrijden. Dus als je tiktok of x of wat dan ook hebt, kijk gerust of de wedstrijd ook daar loopt (wellicht niet), maar als je niet op de minder populaire platformen zit, gaan wij ook geen heksenjacht openen. Als iemand meldt dat het ook daar loopt, kan het op die moment nog toegevoegd worden als link. Dus focus vooral op Facebook en Instagram, en doe de rest als je de mogelijkheid hebt.

miekehill
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: za 22 okt 2016, 19:08
Wedstrijden dit jaar: 17 (#119)

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door miekehill »

Ik heb geen instagramaccount. Hoe weet ik dan dat een wedstrijd ook op instagram geplaatst is?
Trouwens ook op facebook krijg ik bijzonder weinig meldingen van een lopende wedstrijd...

Gebruikersavatar
Zjef
Site Admin
Berichten: 2499
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 20:11

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door Zjef »

Laten we dan bij deze duidelijk zijn: wij verwachten dat als je een wedstrijd van instagram kan posten, dat je ook wel een account op facebook kan aanmaken en omgekeerd.

Doe je dat niet, om wat voor reden dan ook, dan post je ook geen wedstrijden van facebook of instagram, of kom je nadien niet klagen dat een wedstrijd wordt verwijderd omdat de instagram of facebook versie ontbreekt.

Het niet hebben van een account op facebook of instagram is geen reden om niet te voldoen aan de verwachtingen hier op Schifters als je social media wedstrijden wil posten.

Gebruikersavatar
Pioen
Gevorderde
Berichten: 1985
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 16:13
Wedstrijden dit jaar: 46 (#36)

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door Pioen »

miekehill schreef: di 02 jan 2024, 15:00 Ik heb geen instagramaccount. Hoe weet ik dan dat een wedstrijd ook op instagram geplaatst is?
Trouwens ook op facebook krijg ik bijzonder weinig meldingen van een lopende wedstrijd...

Ik heb bewust geen FB of IG, maar regelmatig kan je wedstrijden ook zonder account bekijken en alle relevante info posten.
Denk je er aan om de antwoorden open te laten als je een wedstrijd post?

Krikke
Kenner
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma 20 dec 2021, 06:36
Wedstrijden dit jaar: 48 (#32)

Re: Aanpassing regels vanaf 1 januari 2024

Bericht door Krikke »

Betreft:
2/ Antwoorden met bronvermelding wanneer er tips gegeven worden in een wedstrijdvraag
Als een wedstrijdvraag komt met een link naar een tip (een online artikel etc), dan staaf je je antwoord ook met die link als bronvermelding, en ga je niet ergens naar een obscure website in Google zoeken om je antwoord te vinden. Dus enkel antwoorden gestaafd obv de gegeven link als tip in de wedstrijdvraag worden aanvaard vanaf nu.

Is het de bedoeling dat je dan zelf het antwoord post of kan je dit nog open laten voor anderen?

Gesloten